Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Boom för sponsrade budskap hos SVT

Publicerad: 4 juli 2013, 11:56

Foto: Pressbild.

Regeringen beslutade att antalet sponsrade program i SVT skulle halveras från och med år 2010. Nya Sifo-mätningar visar dock att det har blivit betydlig fler sponsorbudskap än tidigare. – SVT:s stora fördel är att man går lite under radarn, säger Volvos kampanjchef Bengt Junemo.


Ämnen i artikeln:

VolvoSVTSifo

1 878 gånger visades kommersiella budskap i SVT under årets fem första  månader, enligt DN som refererar till Sifo reklammätningar.

Motsvarande siffra för samma period förra året var 1045.
– Den kraftiga ökningen beror på att SVT har sänt större sportevenemang, säger Jimmy Ahlstrand, strategichef på SVT till DN.

Han uppger att han inte kände till Sifo-statistiken, men menar samtidigt att det är en ren självklarhet att antalet exponeringar varierar:
–  I år hade vi mycket vintersport medan förra året dominerades av  sommarsport. Vi är oerhört noga med de här frågorna. Det finns också nya  attitydundersökningar som visar att tittarna har högt förtroende för  SVT och inte störs av sponsring. Det är skillnad på spons och regelrätt  reklam, säger Jimmy Ahlstrand till DN.

SVT förbjuder reklamfilmer och sloganbudskap, medan företagsnamn tillåts i rutan.

SVT-kanalerna tillåter bland annat sponsring av de dyraste evenemangen såsom Melodifestivalen och större sporthändelser.

Volvo satsade stort på vintersporten i år.

Kampanjchefen  Bengt Junemo uppger att kostnaden för att få visa varumärket i SVT  ligger på ungefär likadan nivå som i de kommersiella kanalerna:
– Vi  betalar efter hur stor publik vi når. SVT:s stora fördel är att man går  lite under radarn. Människor är inte beredda på reklamen, vilket gör dem  mer mottagliga, säger han till DN.

Tidningen uppger att Riksdagen  lade fram mer återhållsamma riktlinjer år 2009. De nya reglerna innebär  att från och med 2010 ska antalet sponsrade sändningar mer än halveras,  vilket ger en gräns på 20 evenemang per år.
– Sponsring är en  förutsättning för att få sända vissa evenemang. Det håller också  sportekonomin stabil och hindrar andra viktiga programbudgetar att  påverkas negativt, säger Jimmy Ahlstrand till DN.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

VolvoSVTSifo

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.