Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Boom: Nu tappar tidningarna Facebooktrafik

Publicerad: 8 April 2016, 09:16

Tidningarnas Facebooktrafik går ner i USA.

Foto: Colourbox

Flera amerikanska tidningar har sett ett tapp i Facebooktrafiken de senaste månaderna. Instant Articles snor nämligen direkttrafiken.


Ämnen i artikeln:

Instant ArticlesMedierFacebookDigiday

Det många var rädda för håller nu på att hända. Instant Articles tar över trafik från sajterna. Facebook har de senaste månaderna jobbat hårt för att få publicister att satsa på plattformen och det verkar nu vara till deras fördel.

Ett amerikanskt analysföretag, som vill vara anonyma för att inte hamna på fel fot med Facebook, har nämligen sett att flera av de största tidningarna i USA har tappat runt 20 procent i Facebooktrafik från januari till mars. Det skriver sajten Digiday. Data visar dessutom att de största tappen skett i mediehus som satsat hårt på nya tjänsten Instant Articles.

LÄS MER: Facebooks Instant Articles i Sverige

En publicist som Digiday har pratat med och som investerat mycket i Instant Articles har sett att de stannar kvar i Facebook-appen där Instant Articles är inbyggt. En annan säger att Facebooktrafiken föll 25 procent i mitten på mars och inte har återhämtat sig.

Det här är såklart inte bra för branschen. Förlorar man direkttrafik så tappar man även annonsintäkter. Och det kan förmodligen inte kompenseras med den del av annonsintäkterna som Facebook erbjuder med Instant Articles.

I Sverige är tidningar som Aftonbladet, Sydsvenskan, Göteborgs-Posten och Nyheter24. Flera stora tidningar såsom Svenska Dagbladet, Dagens Nyheter och Dagens industri har valt att stå utanför.

Instant Articles lanserades för ett år sedan med en liten grupp av publicister. Tjänsten har funnits i Sverige sedan december 2015.

Resumé söker svenska tidningar anslutna till Instant Articles.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.