Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag07.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Bra tillväxt för byråerna

Publicerad: 11 oktober 2011, 11:16

Clas Collin presenterar nu sin rapport "Kommunikationsbyråerna i Sverige, Utveckling och struktur". Rapporten, som gjorts på uppdrag av Komm, visar på bra tillväxt för landets kommunikationsbyråer.


Ämnen i artikeln:

KommJessica Bjurström

”För kommunikationsbyråerna i Sverige blev 2010 blev ett överraskande bra år” inleder Clas Collin sin rapport ”Kommunikationsbyråerna i Sverige, Utveckling och struktur” 2010  för 2010. I rapporten, som är gjord på uppdrag av Komm, konstaterar att, trots att byråernas byråintäkt  växte med i snitt 5,8 procent, så är man ännu inte uppe i 2008 års nivåer.
– De svenska kommunikationsbyråerna var väl rustade för att utnyttja uppgången. Byråerna hade i stort sett behållit sina anställda under svackan. De hade både kompetens och kapacitet att möta kundernas ökade behov under 2010. säger Jessica Bjurström, vd för Sveriges Kommunikationsbyråer, i en release.

De stora byråerna är också de stora vinnarna. De byråer med 50-99 anställda växte med 12,6 (-7,2), procent, jämfört med de byråer som har 20-49 anställda som bara växte 3,9 (-6,8) procent. De allra minsta byråerna, med 1-9 anställda, backade med 4,0 (7,9) procent. Byråer med 10-19 anställda växte med 2,1 (-6,3) procent.

Göteborgsbyråerna ökade mest med 7,3 (-2,6) procent. Stockholm växte med 6,4 (-8,5) procent. Motsvarande siffror för Malmö/Helsingborg var 2,8 (-5,2) och för övriga Sverige 1,0 (-6,9).

Forsman & Bodenfors är största byrån med en byråintäkt på 163(141) miljoner kronor. Lowe Brindfors är tvåa på listan med en byråintäkt på 145 (132)miljoner kronor. Trea är Halvarsson & Halvarsson med 121 (110) miljoner kronor .

Tittar man på byråintäkten per anställd så blev 2010 ett rekordår med en intäkt per anställd på 1 077 000 (1 053 000) kronor.

Antalet anställda på byråerna ökade med 2,5 procent , jämfört med – 3,4 procent för 2009.

Kunder med inriktning på konsumentprodukter svarade för 46 (38) procent av byråernas byråintäkt, tjänster för 24 (24), b­t­b för 21 (24), och samhällsinformation för 10 (13) procent.

Christian Ström

Ämnen i artikeln:

KommJessica Bjurström

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.