Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Bråk mellan Fortnite och Apple intensifieras – parodierar gammal Applereklam

Publicerad: 14 Augusti 2020, 13:10

Till vänster syns en bild ur Fortnites parodi på Apples reklamfilm från 1984. Till höger Apples vd Tim Cook.

Onlinespelet Fortnites ägare Epic Games befinner sig i ett storbråk med Apple, sedan de kastats ut från deras appbutik. Som svar på Apples drag väljer de både att lämna in en stämningsansökan – och att parodiera en ikonisk Macintosh-reklam.


Ämnen i artikeln:

Apple

Under torsdagen införde ägarbolaget Epic Games ett nytt betalningssätt i spelet Fortnite, som möjliggör för spelare att betala direkt via dem istället för via appbutikerna. Detta som ett försök att gå runt den så kallade ”Appleskatten”, där Apple tar en 30-procentig andel av all digital försäljning via deras appbutik. 

Metoden tillåts dock inte av varken Google eller Apple, som under gårdagen tog bort Epic Games från deras respektive appbutiker. 

Som svar på nätjättarnas beslut väljer nu Epic Games att stämma Apple för konkurrenshämmande beteende – och de har dessutom producerat en egen parodi på en gammal Apple-reklam, där de sätter sig emot vad de beskriver som Apples monopol på appar. 

Därefter uppmanar de sina spelare att ansluta till deras kamp om att stoppa 2020 från att bli ”1984”, en direkt referens både till Apples reklam och till George Orwells dystopiska roman med samma titel. 

Reklamen i fråga sändes i amerikansk tv 1984 inför världspremiären av Macintoshen. I slutet av reklamen skrev Apple ”On January 24th, Apple Computer will introduce Macintosh. And you'll see why 1984 won't be like ”1984”. 

Fortnite å sin sida har döpt reklamen till ”Nineteen Eighty-Fortnite”, och sprider nu hashtaggen #FreeFortnite. 

Apples orginalreklam: 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

Apple

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.