Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Brakförlust för LRF Media

Publicerad: 26 Mars 2013, 08:48

Ruben Johansson, vd LRF Media

Foto: Pressbild

LRF Medias 2012 slutade i brakförlust. Med ett förlustresultat på 51 miljoner kronor och 79 miljoner kronor i intäktstapp. Det skriver förlaget i ett pressmeddelande.


Ämnen i artikeln:

LRF Media

LRF Medias intäkter uppgick till 621 miljoner kronor under 2012, en minskning med 79 miljoner kronor jämfört med föregående år. Samtidigt redovisade koncernen ett minusresultat på 51 miljoner kronor.

I pressmeddelandet kommenterar LRF Medias vd Ruben Jacobson resultatet. Han menar att den operativa verksamheten gick med tio miljoner kronor i vinst och att det negativa resultatet beror på nedskrivningar av goodwill.

– Det är en bransch i dramatisk förvandling. För vår del innebar det att vi tappade knappt 80 miljoner kronor i intäkter. Men genom att jobba effektivare och smartare samt lägga ned ett antal olönsamma titlar lyckades vi nå ett plusresultat på den operativa verksamheten, kommenterar Ruben Johansson i pressmeddelandet.

Ruben Johansson är försiktig i sin syn på utvecklingen för 2013.

– Starten på året visar tyvärr inte på någon generell ljusning vad gäller försäljning av annonser, lösnummer och prenumerationer. Branschen befinner sig fortfarande i en uppförsbacke. Men det är min erfarenhet att i besvärliga tider öppnar sig också nya möjligheter för den som har modet och kraften att tänka nytt och göra rätt. Så tänker jag, ledningen och styrelsen för LRF Media.

Goodwillnedskrivningarna på 61 miljoner kronor för LRF Media förklaras med att de förvärvade titlarna inte uppnått förväntningarna. LRF Media kommer därför att skriva ned värdet på titlarna.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

LRF Media

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.