Media
Brakförlust för United influencers
Publicerad: 16 augusti 2019, 08:43
Influencernätvereket United Influencers fortsätter att blöda kraftigt. Under fjolåret ökade förlusten med 130 procent samtidigt som omsättningen minskade. Den tidigare ledningen får en stor del av skulden.
United Influencers har sedan starten 2015 samlade rörelseförluster på över 20 miljoner kronor. Under 2018 ökade rörelseförlusten (EBIT) till – 6,3 miljoner kronor (– 2,6 MKR). Även omsättningen föll till 22,6 miljoner kronor (25,9 MKR).
Under fjolåret bröt Isabella Löwengrip sitt samarbete med United Influencers. Bolaget bytte också vd från Linda Palmgren till Sandra Moon Young Klaesson.
I bokslutet framgår det att bolaget under 2018 genomgått en omstrukturering av verksamheten för att kunna få bättre marginaler under 2019. Den tidigare ledningen får sig en känga i årsredovisningen.
"Dyra och olönsamma exklusiva avtal har avvecklats och flera olönsamma satsningar som drog igång under tidigare managemant har avvecklats."
Tidigare i somras står det klart att andra bolag inom influencersegmentet som United Screen Boostified, Tourn och Splay också visar vikande lönsamhet.
Under 2018 ökade United Infleuncers med en anställd i medeltal till 8 (7).