Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

”Branschen i större förändring än vi någonsin hade trott”

Publicerad: 3 Maj 2013, 11:34

FLX gör bland annat Coop-reklamen, Solsidan och If-reklamen.

Produktionsbolaget FLX har knutit till sig toppnamnen Michael Storåkers och Ulrika Saxon till styrelsen för att öka trycket. FLX vd Pontus Edgren menar att affärsklimatet för produktionsbolag är extra gynnsamt just nu: – Branschen är i större förändring än någonsin. Antalet potentiella köpare och samarbetspartners är fler än vad vi är vana vid i en traditonellt sett köparens marknad, med alltifrån globala aktörer som Netflix och Amazon till svenska United Screens och kvällspressens webb-TV satsningar, säger han.


Ämnen i artikeln:

Ulrika SaxonMichael StoråkersLowe BrindforsFelix HerngrenNiclas CarlssonSolsidanFLXJarowskijPontus Edgren

Jarowskijs tidigare vd Pontus Edgren valde att gå över till Felix Herngrens produktionsbolag FLX i början av januari. Lowe Brindfors förre detta cd Niclas Carlsson gick över till FLX i samma veva. Pontus Edgren gick in som vd, medan Nicklas Carlsson fick rollen som exekutiv producent.

I veckan stod det klart att FLX har fått in ytterligare två tunga namn. Bonnier Growth Medias vd, tillika Bonnier Tidskrifters förra vd, Ulrika Saxon, går in som ledamot, medan Storåkers-grundaren och Bukowskis-vd:n Michael Storåkers blir styrelseordförande i bolaget.
– Vi är fantastiskt glada över att ha fått in två så erfarna och kompetenta personer inom media och reklam, säger Pontus Edgren.

Bonnier Growth Media har fokus på snabbväxande lite mindre entreprenörsdrivna bolag.  

Pontus Edgren ser en stor potential för FLX framöver. Inte minst med tanke på att Bonnier Growth Media nu är inne bolaget:
– Inom detta affärsområde finns ett ett flertal entreprenörsdrivna, mindre bolag inom just media, reklam och innehållsproduktion, säger han.
– Vi växlar upp kostnadsdelen, men det sker medvetet i takt med vår ökade expansion. Vi kommer primärt att arbeta med komedirelaterat innehåll för flera plattformar och format. Rent kreativt arbetar FLX i en Writers Room Modell där kreatörer hela tiden roterar mellan olika projekt, varse sig det är TV, reklam eller film, säger Pontus Edgren.

Kvällspressens satsningar på webb-tv-produktioner driver på utvecklingen ytterligare liksom tv-kanalernas liknande satsningar samt även storföretag som till exempel Handelsbanken, resonerar Pontus Edgren:
– Sammantaget skapas ett unikt stort behov av nytt innehåll, säger han.

United Screens ligger precis som FLX inom Bonnier Growth Media. Detsamma gäller bolag som Scandinavian Studios och apputvecklaren Toca-Boca.

FLX ser också en stark efterfrågan inom reklamfilmsområdet – FLX producerar exempelvis all Coop-reklam idag.
– Vi ser ytterligare potential att växa inom reklamfilmsproduktion, främst vad gäller dialogdriven och humorbaserad reklamfilm, säger Pontus Edgren.

Han räknar naturligtvis med att nytillskotten till styrelsen i form av Ulrika Saxon och Michael Storåkers ska få ytterligare fart på verksamheten.

Pontus Edgren berättar att FLX har haft Michael Storåkers högt upp på önskelistan som ordförande:
– Vi värdesätter hans erfarenhet av att bygga upp bolag från grunden, hans reklamerfarenhet och hans breda nätverk. Så det känns som en mycket stark ordförande för ett bolag som FLX, säger Pontus Edgren.

Han uppger också, kanske inte helt oväntat, att det var FLX som tog initiativet att kontakta Michael Storåkers:
– Han tyckte att det verkade roligt och intressant.

TV4-gruppens förre ordförande Torsten Larsson lämnar FLX styrelse i samma veva, vilket enligt Pontus Edgren är naturligt i och med att FLX hamnar under Ulrika Saxons affärsområde.

– Vi är övertygade om att Ulrika Saxon ska kunna tillföra mycket till vårt bolag med tanke på hennes långa erfarenhet inom mediebranschen, säger han.

FLX, som numera formellt heter FLX Tvåpunktnoll, har haft en intensiv period under årets första fyra månader.

Bolaget befinner sig bland annat i fas två när det gäller filmatiseringen av Jonas Jonassons roman – Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann:
–  Det andra blocket påbörjas om två veckor, säger Pontus Edgren.

FLX håller även på och producerar tv-serien Welcome to Sweden under senvåren och sommaren. Serien handlar om en amerikansk man som blir kär i en svensk kvinna och flyttar till Sverige. Serien handlar om den övriga världens bild av Sverige och vår bild av oss själva. Man producerar även humor för SVT och Eurovisionfinalen i Malmö.

FLX har också klart med en fjärde och femte säsong av TV-succén Solsidan - inspelningarna av den fjärde säsongen drar igång i augusti.  

Pontus Edgren vill inte avslöja vad den fjärde säsongen ska handla om, men klart är i alla fall att FLX exekutive producent Niclas Carlsson, Jesper Harrie, Josephine Bornebusch och Pontus Edgren själv har skrivit manusen.  

Felix Herngrens bror, Måns Herngren, är så kallad Showrunner, vilket innebär att han är ytterst kreativt ansvarig för arbetet med tv-serien.

Hur blir det med karaktären Ove Sundberg som har en egen TV4-serie i form av Kontoret?
– Han är plågsamt närvarande som vanligt och hans medverkan hamnar väl på ungefär samma nivå som i säsong 1. Han var nog med mest under säsong 2, men sedan fick vi balansera honom lite mot tv-serien Kontoret, säger Pontus Edgren.

Han kan inte gå in på hur det går rent ekonomiskt för FLX men ger ändå en hint:
– Det är såklart för tidigt att öppna böckerna men de första månaderna i det expanderande FLX har varit mycket aktiva och vi ligger över förväntan när det gäller insålda produktioner Q1. Nu ligger fokus på att fortsätta rekrytera talanger inom utveckling och produktion och leverera hög kvalitet i våra pågående produktioner, säger Pontus Edgren.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.