Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Breakits cykelgräv, Lina Söderqvists ärlighet och nya Resumé Insikt

Publicerad: 12 Maj 2017, 12:14

Det finns inom medierna i dag ett stort fokus på affärsmodeller. Men utan riktigt starkt innehåll så betyder chefernas klotter och pilar på whiteboarden ingenting, skriver Resumés chefredaktör Johan Såthe.


Ämnen i artikeln:

Johan SåtheResumé

Techsajten Breakit publicerade i veckan ett mycket uppmärksammat reportage om hur ett par cykelbudsfirmor som levererar mat egentligen fungerar. Reportern Erik Wisterberg har använt den klassiska journalistiska metoden wallraff, det vill säga arbeta "under cover". På så sätt kunde Breakit avslöja de mycket tuffa arbetsförhållandena för cykelbuden, man kombinerade också jobbet med en mer klassisk ekonomijournalistik. Resultatet blev riktigt bra med starkt genomslag och säkert inspirerande för många redaktioner.
Läs mer om Breakits arbetsmetoder här.

Läs Breakits wallraff-artikel här.

Det finns inom medierna i dag ett stort fokus på affärsmodeller. Hur vi ska tjäna pengar nu och i framtiden, är det som alla ständigt tänker på. Och det är naturligtvis avgörande, utan stabila intäkter fungerar ingen verksamhet.
Men det finns också en risk att om alla funderar på affärsmodeller kan redaktionerna "glömma" att skapa riktigt starkt innehåll. Man gör innehåll ungefär av det slag och kvalité man alltid har gjort.
Utan riktigt starkt innehåll så betyder chefernas klotter och pilar på whiteboarden ingenting.

***
Metros före detta chefredaktör Eric Ljunggren lämnar tidningen, efter att ha slutit en uppgörelse med sin före detta arbetsgivare. Jag tror säkert att Eric Ljuggren hade kunnat fortsätta vara en bra vice vd för Metro. Men man får känslan att han och den nya ägaren Custos inte riktigt hittat varandra. Att den gamla ledningen lämnar när nya ägare och chefer tar över vanligt och förståligt.

Eric Ljungren har gjort ett starkt jobb som redaktör för DN Stockholm och chefredaktör för Metro och kommer landa på fötterna.

Läs mer här.

***

Det är 31 dagar till Resumés stora mediekonferens Nordic Media Insights.
Jag har varit på flera mediekonferenser i Europa och USA i år, jag är säker på att NMI kommer att hålla hög internationell klass.
Här anmäler du dig.

***
På tal om artiklar med mycket läsning: Här är en av Resumés mest lästa artiklar genom tiderna, i veckan fick den ny fart.

***
Snart smäller det! På tisdag eftermiddag avslöjas vem som blir Näringslivets Superkommunikatör 2017. Jag tror att årets gala, som alltid på Fotografiska, blir den bästa någonsin.

***
Sveriges Annonsörer anordnade i torsdags branschdagen AdDay för första gången. Ett ambitiöst upplägg med 45 föreläsare på olika scener på Urban Deli och Berghs på Sveavägen. Det var stimmigt och fullsatt med många kända branschprofiler på plats. Jag träffade mycket folk och såg ett par intressanta dragningar. Bäst i min bok var Åhléns marknadschef Lina Söderqvist, som berättade om hur Åhléns arbetar med syftesdriven kommunikation. Det var befriande att höra den realistiska beskrivningen av företagets, i vissa delar, svaga varumärke. Det finns hos en del journalister fördomar om hur smarta folk som jobbar med kommunikation eller reklam är, de borde träffa Lina Söderqvist.

***
En av veckans snackisar på Resumés sajt är att systrarna Widell lämnar över ledarskapet på Perfect Media för att starta nya bolaget Daisy Grace.

***
Resumés advokat Monique Wadsted har svarat på nya frågor från er läsarna.
Läs Moinque Wadsteds svar här.

***
Sveriges Radio har gjort om Ekonomiekot lördag, från att ha fokus på ett ämne till att bli mer av ett aktuellt magasin. Jag tycker det blev bättre, men programmet har nog ännu inte hittat sin form.

***
Mera SR: Europa-podden-USA-podden. 3-0.

***
Jag är lite som Zlatan varit genom åren: Fotbollsformen sviktar lite på våren. Trots att Champions League är fantastiskt bra, orkar jag inte se så mycket nu. Fast man tjurade på och såg massa meningslösa matcher i CL i oktober. Allsvenskan är däremot ALLTID kul, både på tv och live.

***
Resumés varumärke för fördjupande journalistik heter Resumé Insikt.
Det fungerar så här:
Det är ett digitalt analysbrev med fördjupning, trender och analyser. Det kommer varje vecka och finns i två varianter; Resumé Insikt Media & Innovation eller Resumé Insikt Marknad & Kommunikation. Som prenumerant väljer du ett av breven, det ingår i prenumerationen.
De två digitala analysbreven kommer att finnas kvar. Dessutom kommer mer aktuellt fördjupande material på Resumés nyhetswebb att ligga under Resumé Insikts varumärke.

Om du är chef: Se till att din personal har tillgång till arbetsverktyget Resumé Insikt. Om du inte är chef: Säg åt din chef att hen måste se till att du får tillgång till arbetsverktyget Resumé Insikt.

Jag har skrivit mer om hur nya Resumé Insikt fungerar här.

Det viktiga är att du skaffar Resumé Insikt och loggar in. Då kommer du att kunna ta del av våra bästa journalstik.

***
Resumés firade i torsdags kväll av två medarbetare, redaktör Billy Andersson och webbmaster Johanna Björnholm. Stort tack för många fina insatser genom åren. Vi kommer verkligen att sakna att ha er på redaktionen dagligen. Billy kommer att skriva vidare i Resumé på frilansbasis, Johanna Björnholm ska jobba med Metro jobb.

***
Missa inte Resumés och Swedish Content Agencies halvdagsseminarium "Content Marketing Success Stories" på Berns den 31 maj.
Stan Woods, managing director på hyllade b2b-byrån Velocity, flyger in från London för att berätta om hur de jobbar. Velocity utsågs förra året till "Agency of the Year" på prestigfyllda Content Marketing Awards.
"Content Marketing Success Stories" blir den perfekta, matnyttiga, uppvärmningen inför Swedish Content Awards-galan som arrangeras samma kväll på Berns. Anmäl dig här.

***
Helgens läsning på Resumé: I lördagens #helgintervjun möter Ebba Bonde, hyllad AD med förflutet på Fokus som nyligen gjort om designen på Svenska Dagbladet. Dagen efter är det som alltid långläsning i #karriärsöndag, den här gången med Simone Skoog på GroupM.

***
Trevlig helg!

Johan Såthe

Ämnen i artikeln:

Johan SåtheResumé

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.