Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 8 mars 2012, 08:57
Skokedjan Brandos är i full färd med att förbereda en börsnotering. Bolaget ska befinna sig på börsen inom ett år.
Nyligen stod det klart att Lowe Brindfors har fått skobutiken Brandos (en nätbutik) som ny kund.
Brandos drog ingång verksamheten år 2006 och har ökat försäljningen med över 100 procent per år. Företaget räknar med att omsätta 600 miljoner kronor enbart i år.
Nu vill grundarna, Fredrik Juto och Karl-Johan Pantzar, placera bolaget på börsen inom ett år, enligt Dagens Industri:
– Vi räknar med att fortsätta växa kraftigt. Det som driver tillväxt är att fler kunder köper skor på nätet när utbudet ökar, säger Karl-Johan Pantzar, som är vd för Brandos till Dagens Industri.
Brandos har 25 000 skomodeller från 430 olika märken att välja mellan. Företaget erbjuder varumärken som Timberland, Clarks, Converse, Adidas och Nike.
Karl-Johan Pantzar räknar med att bolaget omsätter över 800 miljoner kronor under nästa år. Målet är att passera en miljard kronor inom ett par år.
Det finns bara ett problem. Företaget har inte visat vinst fram tills nu, men prognosen för räkenskapsåret 2012/2013 visar ett positivt rörelseresultat på 6,7 procent, enligt Dagens Industri.
Fredrik Juto och Karl-Johan Pantzar äger 23,3 procentera vardera.
True Invest med Paul Leander Bergström äger 11,6 procent, medan redarfamiljen Sahlén kontrollerar 1,8 procent av bolaget via Westindia.
Karl-Johan Byttner