Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Bugg orsakade meddelandeläcka hos Facebook

Publicerad: 8 juni 2018, 06:43

Facebook skakas av ytterligare en skandal, Ben & Jerrys anklagas för hyckleri och Time hyllas för sin Trump-etta. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

TimeFacebookDonald Trump

Bugg orsakade meddelandeläcka hos Facebook …
Miljontals Facebookanvändares inställningar ändrades efter en bugg – vilket fick deras information att visas offentligt utan att de själva visste om det. Det handlar om statusuppdateringar på Facebook som man tror att man postat för sina vänner, men som i själva verket kunnat ses av vem som helst. 14 miljoner användare kan ha drabbats. Det hela ska ha pågått mellan den 18:e och 27:e maj, men problemet ska nu vara åtgärdat. I går började bolaget kontakta de drabbade för att informera dem om saken.

– Vi vill be om ursäkt för det här misstaget, säger Erin Egan, chief privacy officer på Facebook, till CNBC.

… Och Facebooks aktie sjönk på börsen
Flera techjättar sjönk på Nasdaq under gårdagen. Facebook och Netflix backade över 1,5 procent. Backade gjorde också Amazon och Alphabet. Det skriver CNBC.

Ben & Jerrys anklagas för hyckleri
Det var i början på veckan som glassföretaget Ben och Jerry’s skapade debatt genom att ta ställning för att de 9000 ensamkommande afghanerna skulle få stanna i Sverige. Ställningstagandet blev genast en vattendelare. Vissa tyckte att Ben & jerrys var modiga som tagit ställning, medan andra, exempelvis pr-experten Paul Ronge, kallade tilltaget för trams. Nu skriver forskaren och debattören Karl Gauffin ett öppet brev till Ben & Jerrys i ETC. han menar att utspelet mer verkar handla om att stärka en progressiv profil snarare än att själv öppna plånboken och faktiskt hjälpa de organisationer som kämpar för gruppen.

Time hyllas för sin Trump-etta – igen
Magasinet Time har de senaste åren gjort sig kända för fyndiga ettor på den amerikanska presidenten Donald Trump. Nu har de skapat en snackis – igen. Den här gången rör det sig om en etta där presidenten ser sig i spegeln och ser en kung. ”King me. Visions of Absolute Power” och ”Trump vs the Constitution”, står det intill bilden.

— CNN (@CNN) 8 juni 2018Time cover gets Trump just right | By Michael D'Antonio via @CNNOpinion https://t.co/HzRds6mDzw pic.twitter.com/RuRLMEQCYK

”Flytta Cannes Lions!”
Reklamfestivalen Cannes Lions, även kallad reklam-VM, är trasig och behöver fixas. För att göra det behöver Cannes Lions flytta bort från den franska Rivieran. Det skriver Lindsay Pattison, chief transformation officer på Group M, i en debattartikel i Ad Age. Även om festivalen tvingats att göra om efter branschens påtryckningar – man har bland annat sänkt priserna och kortat ner längden – är hon inte nöjd. Det kostar hennes team ”miljontals dollar” att skicka in bidrag och åka ner till festivalen. Samtidigt argumenterar hon för att veckan har flippat ur och dess fötter har lyft från marken. För att komma ner på jorden igen kanske en flytt är ett första bra steg, skriver Lindsay Pattison.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

TimeFacebookDonald Trump

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.