Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Butikscheferna styr

Publicerad: 12 November 2010, 15:56

Media Markt går mot strömmen och låter sina butikschefer bestämma både marknadsföringspott och mediemix: – De är kungar i sitt område, säger marknadschefen Johan ­Rosenblom. Mitt viktigaste uppdrag är att sprida goda idéer.


Ämnen i artikeln:

Media MarktJohan Rosenblom

truefalse

Peter Antoine har satt Media Markt på kartan i Sverige. Men det är butikscheferna som bestämmer marknadsföringspott och mediemix.

Det är knappast så att 19 varuhuschefer samtidigt har listat ut att hockeyfrilla, rosa benvärmare och ”scheissebillig” säljer elektronik. Vissa saker görs centralt. Men ingen annan butikskedja är så decentraliserad som Media Markt.
– ICA är väl det som kommer närmast i Sverige, tror den nye marknadschefen Johan Rosenblom som kom från7-Eleven i september.
– ”Så decentraliserat som möjligt, så centraliserat som är nödvändigt”, lyder vår filosofi. Vi tillämpar samma modell i alla våra 16 länder, nyligen öppnade den första kinesiska Media Markt-butiken i Shanghai.

En annan likhet med ICA är omsättningen, en Media Markt-butik omsätter lika mycket som en stor ICA Maxi eller Kvantum, omkring en halv miljard per år. Och det är den lokala handlaren som avgör hur mycket pengar som ska brännas på reklam och var den ska gå.

Ingen annan elektronikkedja lägger så mycket pengar på landsortspress och så lite på tv och dr.
– Mixen är en konsekvens av vår strategi och av de lokala mediemarknaderna, säger Johan Rosenblom. Vi söker lokala medier med stark närvaro. I många städer har lokalpressen ett mycket stark ställning. Det gör oss relevanta där vi är etablerade.
– Det är lättare att tränga igenom bruset i något mindre städer. I Stockholm samarbetar våra tre varuhus kring marknadsföringen i ett kluster, samma sak med de tre i Göteborg och Borås.

Media Markt försöker förena drivet hos den lokala handlaren med styrkan i en central organisation. Johan ­Rosenblom får stå ut med att marknadschefens makt reduceras en aning:
– Vi jobbar inom ett väldigt tydligt koncept. Och vi samordnar givetvis våra inköp av medier där det är nödvändigt. Vi har en bra fortlöpande dialog. Men visst, varuhusen budgeterar själva och cheferna fattar besluten lokalt. Ingen vet bättre än butikschefen i Skövde hur just hans marknad ser ut.

Ett exempel är samarbetet med Apple som kan öppna ”shop in shop” i Media Markts varuhus. Avtalet med Apple är centralt, men handlaren kan säga nej.
– Det allra viktigaste, betonar ­Johan Rosenblom, är att ha engagerad personal och skickliga entreprenörer som driver varuhusen. Och vi har ett fantastiskt driv från butik, det är inte alla kedjor bortskämda med.

Media Markt damp ner som en stor röd fläck på den svenska handelskartan för fyra år sedan och tog rejäl plats i marknadsföringen från start. I andra länder har varuhusen följts av systervarumärket Saturns citybutiker.
– Expansionen av varuhus fortsätter med målet att bli marknadsetta, ­säger Johan Rosenblom. Däremot finns det inga beslut på att etablera Saturn i Sverige.

Hittills har Media Markt i Sverige gått back. Moderbolaget har fordringar på butikerna på omkring en halv miljard kronor.
– Det är planerade kostnader för etableringen. Vi kommer att vara i den fasen ett par år till.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se


Ämnen i artikeln:

Media MarktJohan Rosenblom

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev