Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 24 augusti 2016, 09:28
Buzzfeeds grundare Jonah Peretti.
Foto: Wikimedia Commons
Mediebolaget organiserar om till två olika affärsområden. Syftet: att bli dominanta inom video i sociala medier.
Ämnen i artikeln:
BuzzfeedIgår skickade Buzzfeed-grundaren Jonah Peretti ut ett internt brev till alla medarbetare, vilket Vanity Fair har lagt vantarna på. Där berättar han att mediebolaget nu genomför en stor omorganisation för att förenkla strukturen och sätta fokus på rätt saker (läs: video).
Buzzfeed kommer att dela upp verksamheten i två delar: Buzzfeed News och Buzzfeed Entertainment. Den senare delen kommer att ledas av Ze Frank, nuvarande chef för BuzzFeed Motion Pictures. Nyhetsdelen tas över av Ben Smith som samlar bolagets team inom globala nyheter, hälsa och nyhetsvideo.
I det interna brevet förklarar Jonah Peretti tanken bakom omorganisationen.
"Att ha en videoavdelning år 2016 är ungefär lika vettigt som att ha en mobilavdelning. Det ska vara något som genomsyrar hela organisationen. När digital video dyker upp överallt, ska varje Buzzfeedinitiativ världen över hitta ett uttryck i rörlig bild, precis som att allt vi gör är anpassat för mobilen och sociala plattformar".
Målet är att både Buzzfeed News och Buzzfeed Entertainment ska bli ledande inom respektive områden.
"Vi har möjligheten att bli det ledande underhållningsföretaget i den mobila och sociala eran. Och vi kan bygga världens främsta nyhetsvarumärke för en ny generation som konsumerar nyheter på ett annorlunda sätt än deras föräldrar".
Fredrik Thambert
Ämnen i artikeln:
Buzzfeed