Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Byggare Bobs skapare köper Reader's Digest

Publicerad: 18 februari 2014, 12:09

Kostar egentligen 3,79 pund

Entreprenören Mike Luckwell har köpt den brittiska delen av världens största tidskrift, Reader's Digest, för ett pund, huvudsakligen för att komma över tidningens kunddatabas.


Med en global upplaga på 10,5 miljoner exemplar fördelat på 70 länder, är Reader´s Digest världens största betalda tidskrift. Men den brittiska utgåvan har haft stora problem med att sälja en åldrande läsekrets till annonsörerna.

Sedan 2010 har tidskriften drivits av riskkapitalbolaget Better Capital som först köpte den för 130 000 000 kronor och sedan plöjde ner ytterligare 230 000 000 kronor för att få den lönsam.

Det sista Better Capital gjorde var att skära ner personalen från 125 till 35, men allt var förgäves.

Men entreprenören Mike Luckwell ser en fantastisk möjlighet i en en tidning var läsare huvudsakligen är 60 plus och har nu köpt den brittska delen för ett pund. Luckwell, som bland annat tjänat sina pengar på den populära barnserien "Byggare Bob", menar att Reader´s Digest inte förstått vilken livsstislförändring som skett bland 60 plusarna och tänker satsa på ett förändringsarbete.

Men han sticker inte under stol med att han också är ute efter deb kunddatabas på 1,5 miljoner britter som Reader´s Digest sitter på. Luckwell har i dag ett rese- och försäkringsbolag, Saga, som riktat in sin försäljning på 60 plus-segmentet och kommer genom köpet av Reader's Digest dubbla sin databas av tänkbara kunder i attraktiva inkomstlägen.

Krister Berntsson

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.