Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Byråchefen: Jag går under om de kräver in pengarna

Publicerad: 24 maj 2013, 07:06

I väntan på att Högsta förvaltningsdomstolen, HFD, ska besluta om prövning i ett pilotmål massöverklagar Skatteverket en mängd kammarrättsdomar om tryckerimomsen.


Ämnen i artikeln:

Skatteverket

Svenska tryckerier har fått nära fyra miljarder kronor i  återbetald  moms. Men då ser Skatteverket till att få tillbaka pengar  genom  momskrav på tryckeriernas kunder. Och Skatteverket fortsätter  kräva in  miljardbelopp i moms trots att alla nu väntar på en prövning i  högsta  instans.

Skatteverket överklagar kammarrättsdomar gällande   ytterligare ett  90-tal tryckerikunder, främst medie- och reklamföretag,   som  myndigheten vill ha tillbaka mångmiljonbelopp i moms från.

Detta i  väntan på att Högsta förvaltningsdomstolen, HFD, ska besluta om    prövning i ett pilotmål, rapporterar nyhetsbyrån Siren.

Mer än 130 överklaganden från Skatteverket väntar  på beslut om prövningstillstånd i Högsta förvaltningsdomstolen och nya överklaganen strömmar in. Totalt har Skatteverket fattat 2 200 sådana så  kallade följdändringsbeslut, vilket inneburit minskade momsavdrag för  tryckerikunderna på totalt 720 miljoner kronor.

Först jublade tryckerierna för att de fick återbetalning på inbetald moms efter en EU-dom 2010. Men Skatteverket såg momsintäkterna minska och började retroaktivt kräva tryckeriernas kunder på pengar.

Kravet gäller skillnaden i avdrag för moms på tryckerifakturan, de 25 procent de drog av då, helt enligt reglerna, anser Skatteverket nu retroaktivt ska vara sex procent.

ID kommunikation i Malmö är en av de byråer som drabbats.

– Det trillar hela tiden in nya ärenden, det har precis kommit ett nytt kuvert, den här gången är det på 229 000 kronor. Nu är vi uppe i krav på sammanlagt 1,5 miljoner kronor. Vi överklagar vid varje tillfälle. Det här är enormt olyckligt, det tar en massa tid, säger Lisa Tamm, ekonomi- och HR-chef på ID kommunikation.

I ett fall betalade de momskravet. Då kunde de få kostnaden täckt av tryckeriet som redan fått tillbaka pengar.

– Men det är en uppenbart oskälig efterbeskattning. Vi har redovisat ingående moms helt korrekt, men momsändringen har gjorts retroaktivt.

– När vi överklagar har förvaltningsrätten i Malmö gått på Skatteverkets linje, men då överklagar vi till nästa instans. Men det hanteras olika beroende på var i landet företagen finns, kammarrätten i Stockholm sa förra året nej till Skatteverkets krav, säger Lisa Tamm.

ID kommunikation för en dialog med de fyra tryckerier de anlitar. Skulle Skatteverkets momskrav slutligt fastställas har de fått löften från tryckerierna att de tar kostnaden.

– Vi har haft kontakt med många som hamnat i kläm genom momskraven. Ingen kunde ana att det skulle få de här proportionerna.

Resumé har också talat med ägaren av en liten reklambyrå som har en omsättning på strax över en miljon per år. Dennes firma krävs på 193 000 kronor för jobb de gjorde 2005.

– Jag kommer att gå under som företagare om de kräver in de här pengarna, säger ägaren.

Tryckeriet firman anlitade 2005 har sedan dess bytt ägare och de nya vill inte höra talas om att ersätta reklambyrån. Reklambyråns ägare vill inte figurera med namn, men har mött flera i branschen som råkat illa ut:

– Vilken soppa det här är. Ett äldre par som länge haft ett litet företag har nu krav på sig på miljonbelopp. De ser hela sitt livsverk går över styr.

Om Skatteverket krav godtas kan det absurt nog leda till att tryckerijobb gjorda mellan 2004-2007 får 44 procents moms. Först 25 procent på ursprungsfakturan, sedan 19 procent i retroaktiva krav. Förutsatt att tryckeriet inte delar med sig av den återbetalda momsen.

I maj förra året prövades ett momskrav i kammarrätten i Stockholm, som underkände Skatteverkets krav. Men nu har Skatteverket begärt prövningstillstånd i Högsta förvaltningsdomstolen i ärendet och det blir avgörande för om momsfällan ska slå igen definitivt.

– Vi hoppas få det prövat i högsta instans. Under tiden fortsätter vi med den inriktningen vi haft – att momsen justeras också hos kunderna, säger Susanne Malmborg, verksamhetsutvecklare på Skatteverket.

– Läget är oklart också för oss. Det här ska egentligen vara ett nollsummespel. I den absoluta merparten av fallen överklagar kunderna skattebesluten. Därför är det viktigt att frågan prövas.

Men om tryckeriet bytt ägare eller gått i konkurs och inte vill kännas vid krav från kunderna som i sin tur krävs på pengar av er?

– Det är en jättesvår fråga för oss. Det blir snarast en avtalsrättslig fråga mellan kunden och tryckeriet. Och vi gör ingen justering hos kunden om inte tryckeriet begärt återbetalning.

Hur mycket handlar det om i pengar i dag?

– Vi har yrkanden från tryckerierna på närmare fyra miljarder kronor. Men man kan inte sätta likhetstecken mellan det och de följdändringar vi gör mot kunderna, säger Susanne Malmborg.

Bakgrund – fakta:

En EU-dom från 2010 har skapat ett momskaos där reklambyråer och medieföretag får retroaktiva momssmällar.

I domen slogs fast att tryckning av tidskrifter och böcker ska ha sex procents moms i stället för som tidigare 25 procent. Reklamtryck ska som tidigare ha 25 procent. Men enligt de nya reglerna kan också en trycksak bestå av upp till 74 procents reklam och ändå få den lägre momsen.

Momsjusteringarna gäller åren 2004-2007. För jobb gjorda under den tiden kan tryckerierna få återbetalning av mellanskillnaden i moms, men å andra sidan kan deras kunder få krav på motsvarande momsbelopp som ska betalas in till Skatteverket.

Janne Sundling

Ämnen i artikeln:

Skatteverket

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.