Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag07.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Byråer vill erbjuda GDPR-rådgivning

Publicerad: 14 Maj 2018, 08:46

GDPR träder i kraft den 25 maj och nu börjar byråer ta fram experter inom området.

Foto: Most Photos

Inför lanseringen av GDPR den 25 maj börjar det dyka upp experter och konsulter kring ämnet. Nu ser även byråer ett behov av att utöka med GDPR-expertis.


Ämnen i artikeln:

KonsultGDPRIsobarDigiday

Allt fler byråer sneglar på GDPR-situationen och börjar nu anpassa sig till en ny form av rådgivning. De kommande veckorna har Isobar planer på att tillsätta en GDPR-konsultation. Digiday uppger dock att det ännu inte framkommit uppgifter hur rådgivningen kommer att se ut, eller hur man planerar att ta betalt för konsultationen, men Isobars vd Jean Lin säger att man kommer hjälpa kunderna att följa med i GDPR.

Samtidigt finns det ingen kvalifikation på vad som definierar en expert inom området, och eftersom reglerna kring GDPR är förvirrande så är det också svårt att säga exakt vem som kommer utföra denna rådgivning.

Brian Weiser, analytiker på Pivotal Research, säger att han förväntar sig att byråerna utvecklar konsulttjänster inom GDPR eftersom de har kompetensen att ge kundrådgivning om datastrategi på en högre nivå.

– GDPR gör att marknadsförare måste starta en konversation kring detta ämne, säger Briawn Weiser till Digiday och menar att byråer börjat inse att de har ett problem som måste lösas inom några veckor.

IPG har lärt upp 200 "GDPR-mästare" som ska hjälpa deras byråer runt om i Europa att guida sina klienter. Kommunikationsbyrån Marcus Thomas rådgör med globala kunder hur man följer den kommande datalagen.

Scott Chapin, chef över den digitala strategin på Marcus Thomas, anser att det är logiskt att allt fler globala byråer tar fram experter som kan ge rådgivning.

– Jag tror att förordningen är så pass komplicerad att många söker svar, särskilt inom EU. Hela industrin befinner sig i ett vänteläge för att förstå hur strikt EU kommer att reglera detta och hur det första rättsliga fallet kan komma att se ut, säger han till Digiday.

Alex Hartelius

Ämnen i artikeln:

KonsultGDPRIsobarDigiday

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.