Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Byråerna bakom kampanjen för Zlatans app

Publicerad: 14 Oktober 2013, 08:13

App-boost för Zlatan.

Dan Olofsson-ägda kommunikationsbyrån NocNoc och mediebyrån Starcom ligger bakom marknadsföringen av Zlatans app "Zlatan Unplugged" på Mikz, som grundats av just Dan Olofsson. Appen hade 160 000 besökare i lördags.


Ämnen i artikeln:

Dan OlofssonZlatan UnpluggedZlatan IbrahimovićMikz

I dag startar marknadsföringsaktiviterna för "Zlatan Unplugged" på appen Mikz. Men redan i förra veckan rivstartade det hela genom nyheten om Zlatane egen kanal, och det stora fokuset på appen i samband med Sverige-Österrike.

Kommunikationsbyrån NocNoc, som ägs av Peter Nilsson och Mikz-grundaren samt IT-entreprenören Dan Olofsson, är inkopplad i lanseringen, tillsammans med mediebyrån Starcom.

Kampanjen är digitalt driven men syns även på JC Decaux:s stortavlor.

Dan Olofsson och Zlatan känner varandra sedan Malmö-tiden och när Mikz presenterade upplägget som kommunikationsplattform för Zlatan i våras nappade stjärnsvensken direkt.

Christer Björk
, vd på Mikz, berättar för Resumé att trafiken på Mikz ökat markant genom Zlatan-effekten och att appen hade 160 000 besökare i lördags.

–      En kille på NocNoc hjälper Zlatan att lägga in bilder och text i Mikz, men allt är Zlatans eget material, det är ingen som spökskriver, det kan jag lova. Allt är ofiltrerat, säger Christer Björk:

–      Medier tror att de har en exklusivitet men med deras filter upplever Zlatan att han ofta blir felciterad och att media kan skriva hur som helst. Vi tror att det här med egna, ofiltrerade kanaler kommer att bli allt vanligare, säger Christer Björk.

Att Zlatan hänvisade till appen efter matchen mot Österrike, i stället för att ta sig tid för journalisternas frågor var inget som var bestämt i förhand i marknadsföringssyfte, enligt Christer Björk.

Mikz beskivs som en mobil mötesplats, där företag och varumärken kan ha sina egna kanaler.

– Om man jämför med en banner på Aftonbladet har ju Aftonbladet räckvidden, men de saknar det vi har: att användarna kommer in i företagetsn kunddatabas, det skapar återköp och lojalitet, säger Christer Björk.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.