Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Byråveteranen som skapar heta bolag

Publicerad: 14 November 2014, 10:16

Ulf Sandberg.

Det går bra nu. Starcom-grundaren Ulf Sandberg ligger inte på latsidan. Tre av de bolag han är engagerad i listas som Sveriges snabbast växande teknikföretag av Deloitte. – Jag tror att de kommer ha topplaceringar nästa år också, säger han till Resumé.


Ämnen i artikeln:

StarcomUlf SandbergWidespaceAffärsvärldenPlayAd

När revisions- och konsultföretaget Deloitte tillsammans med tidningen Affärsvärlden i år listar Sveriges 50 snabbast växande teknikföretag är det mobilannonseringsbolaget Widespace som toppar. Ett bolag Ulf Sandberg är delägare och sitter i styrelsen i.

Trea på listan hamnar videoannonsbolaget PlayAd – där Ulf Sandberg är delägare och sitter i styrelsen.

Även sökmotorn Bokadirekt.se finns med på listan som nummer 25. Där är Ulf Sandberg delägare.

– Det är jätteroligt att det går bra. Människorna bakom bolagen betyder allt – och är det som avgör om något blir bra eller fiasko, säger Ulf Sandberg.

Just rätt person på rätt plats är det han lyfter fram som en gemensam nämnare i framgångarna.

– Det är svårt att ändra på människor – lättare på affärsidéer. Jag har haft turen att träffa personer jag trott på, som brinner för sina affärsidéer och som lyckas med det de ska göra.

Bra tajming är också något han lyfter fram.

– Tar vi ett företag som Widespace klev jag in i bolaget innan smarttelefonerna fanns. Det gäller att ha en känsla och en blick för utveckling, att kunna se in i framtiden i kristallkulan. Jag har jobbat i hela mitt liv inom medie- och kommunikationsbranschen och har en hyfsad kunskap för vad som är en framgångsfaktor.

Enligt Ulf Sandberg har alla bolagen också nått framgång genom goda pr-strategier. Förutom företagen på listan är han engagerad i tre till.

– Alla går inte lika bra och åren har lärt mig att det tar tid att nå högt. Entreprenörer är alltid överoptimistiska – man måste räkna med dubbelt så lång tid och dubbelt så mycket pengar än man först tänkt, säger han.

Ulf Sandberg grundade mediebyråerna Starcom och OMD i mitten på 90-talet. Han lämnade byrån 2011 och arbetar i dag med varumärkesfrågor, kommunikationslösningar, mediautveckling/avveckling och kreativa processer. han investerar också i medierelaterade företag.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.