Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Canal Digitals svar på algoritmer – tre sommarjobbande tv-tittare

Publicerad: 15 juli 2015, 12:53

Tora Liliedahl, Albin Hansson och Johan Eriksson

Canal Digital vill utmana algoritmerna – och rekryterar tre sommarjobbande tv-tipsare. – Vi är ett roligt komplement, säger Albin Falk Hansson, en av de tre tv-tipsarna.


Ämnen i artikeln:

Canal Digital

Att agera soffpotatis brukar inte generera någon inkomst – men i Albin Falk Hanssons fall är det annorlunda. Tillsammans med Tora Liliedahl och Johan Eriksson ska han tipsa om tv under sommaren för att utmana de digitala algoritmer som rekommenderar program utifrån vad man själv och ens vänner har tittat på tidigare.

Tv-tipsarnas uppgift är att ge personliga tips som är lite mer avlägsna än de tips som en digital rekommendationstjänst skulle ge.

– Jag går upp vid tio, gör en stadig frukost och sätter mig på uteplatsen och kollar på tv via Canal Digitals playtjänst. Det brukar fli fyra, fem timmar om dagen, säger Albin Falk Hansson.

I vanliga fall pluggar han media och kommunikation vid Linköpings universitet i Norrköping. Under sommaren ska han tipsa om tv-program ungefär varannan dag.

– Min strategi är att jag inte försöker ha så mycket färdigplanerat innan jag tipsar. Vi tre tv-tipsare har ganska olika stil på vad vi gillar för program. Jag har en roll som innebär lite mer idrott, dokumentärer och live-tv. Det är också det jag gillar, säger Albin Falk Hansson.

Hur ser ersättningen ut?
– Baserat på de timmar man jobbar aktivt är den väldigt bra.

Hur mycket rör det sig om då?
– Det kan jag inte gå ut med.

Till sist: Är du bättre än en algoritm?
– Det här är i alla fall en mycket roligare grej än en algoritm. Man får en mycket mer utförlig och personlig touch. Man kan inte säga att vi har besegrat algoritmerna – men vi är ett roligt komplement till dem.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

Canal Digital

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.