Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Carina Nunstedt söker nya samarbeten

Publicerad: 1 juli 2008, 07:25

Carina Nunstedt har inte avskräckts av det plötsliga uppbrottet från Passion for Business. Hon räknar med att hitta nya samarbeten. – Jag har redan idéer, säger hon.


Carina Nunstedt. Foto: Emelie Lundberg.

En kulturkrock, där ett traditionellt förlagstänkade inte gick att förena med entreprenörens krassa ekonomiska verklighet.

Det är enligt flera källor till Resumé anledningen till att Anna Carrfors Bråkenhielm och Carina Nunstedt gick skilda vägar efter bara ett nummer av Passion for Business.

Men en snabb återgång till förlagsvärlden verkar inte aktuell för Carina Nunstedt.   Hon har i nuläget inte heller några konkreta förslag från de etablerade förlagen att ta ställningen till.

– Allt jag ska göra den närmaste tiden är att koncentrera mig på en lång sommarledighet. Jag kommer att bestämma mig för vad jag ska göra i höst, säger hon.

Men det betyder inte att hon saknar planer för framtiden, och hon har heller inte övergett entreprenörsspåret.

– Ja, det kanske kan bli något… i någon form. Det finns många samarbeten som kan vara intressanta. Och jag har redan idéer, säger hon.

Bakgrunden till det plötsliga uppbrottet från sin affärspartner Anna Carrfors Bråkenhielm vill hon inte kommentera närmare.

– Jag kan bara konstatera att vi hade olika syn på vad som är en tidningsaffär, säger hon.

Ett nummer är ju ett väldigt kort tidsperspektiv!
– Ja, men jag tror väldigt mycket på Passion for Business. Vi fick en väldigt bra start.

Innebär det att du vill göra något liknande i fortsättningen?
– Nej, det har jag inga planer på i nuläget.

Tidningsentreprenören Henrik Frenkel går in som ny ägarpartner i bolaget Passion Publishing.

Han har sedan han för knappt ett halvår sedan beslöt sig för att dra sig ut en affär med Emma Publishing letat efter nytt tidningsprojekt att engagera sig i.

– Jag har tidigare förklarat att jag var intresserad att gå in i ett projekt som Passion Publishing, både som rådgivare och finansiär.

Och ur det perspektivet kom erbjudandet lägligt.

– Det här har gått väldigt fort. Anna ringde mig i förra veckan. Vi har ännu inte gjort klart alla frågor kring ägarförhållandena, säger han.

Henrik Frenkel säger att han ”känner sig hemma” i en tidning som Passion for Business.

– Den påminner om både Veckans Affärer och Chef. De tidigare försöken att göra affärstidningar för kvinnor har varit väldigt mycket ”kvinnor kan”.   Nu finns för första gången jordmån för en renodlad tidning för kvinnor som vill utvecklas i sitt jobb.

– Jag tycker också att jag kan den här målgruppen ganska bra. Häften av tidningens Chefs läsare var kvinnor.

Henrik Frenkels formella titel blir arbetande styrelseordförande:

– Men jag kommer att jobba med både affärer och redaktionellt innehåll. Dessutom ska jag rekrytera den nya chefredaktören som ska vara tidnings ansikte utåt.

Vill du göra Passion till en Chef för kvinnor?
– Nej, den kommer inte att vara inriktad på ledarskap. Men målgruppen är kvinnliga chefer och entreprenörer.

Hur mycket kapital går du in med?
– Det har vi inte beslutat än. Det bestämmer vi under sommaren och hösten.   Men både Anna och jag är entreprenörer och rätt otåliga, både vad gäller intäkter och kostnader. Vi ska ha snabb lönsamhet.

När ska tidningen gå med vinst?
– Nästa år.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.