Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag28.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

"Carl Bildt borde vara mer försiktig"

Publicerad: 16 Mars 2011, 13:43

Uppsägningar på grund av inlägg och uppdateringar på Twitter och Facebook uppmärksammas allt oftare. Annika Beijbom, expert på sociala medier, tycker företagen borde se över sina strategier för hur man hanterar sociala medier. Hon riktar också en känga mot utrikesminister Carl Bildt. – Carl Bildt borde verkligen vara mer försiktigt i sin verktygshantering och inte slå sig själv på tummen med sina Twitter-inlägg.


Ämnen i artikeln:

TwitterCarl BildtFacebook

Annika Beijbom är just nu aktuell i tv i SVT:s Nyhetsbyrån. Foto: Stefan Gustafson, SVT.

Överallt rapporteras det om hur företag på olika sätt kollar upp sina anställda på sociala medier som Twitter och Facebook. Det är inte heller längre helt ovanligt att anställda förlorat sina jobb på grund av mer eller mindre ogenomtänkta inlägg och uppdateringar.
I fredags skrev Resume.se om den Chrysler-anställde som skrivit negativt om biljättens hemstad Detroit på Twitter och sparkades för detta. Idag rapporteras om den komiker som fick sparken från sitt reklamuppdrag för att skämtat om Japan på Twitter.

Annika Beijbom, expert på sociala medier, pekar på vikten av att företagen är tydliga med vilka regler som gäller för de anställda.
– Om man som anställd inte vet ramarna för vad som gäller på företaget så är det väldigt hårt att få sparken för ett Twitter-inlägg.

Minst lika viktigt som tydlighet gentemot de anställda är det att företagen drar upp riktlinjer för hur man ska hantera negativ uppmärksamhet i de sociala medierna.
– Det är oerhört viktigt att ha en strategi för hur man hanterar till exempel Twitter-inlägg och statusuppdateringar på Facebook. Generellt sett tycker jag att det finns stort utrymme för förbättringar när det gäller hur man hanterar sociala medier.

Annika Beijbom påpekar också att det inte nödvändigtvis är samma sak att ha en strategi för hur man hanterar de sociala medierna och att finnas i alla kanaler.
– Alla behöver inte använda sig av alla kanaler, man behöver inte blogga, twittra och uppdatera på Facebook men man måste ha tänkt på de här sakerna och ha en rejäl social strategi.

Som exempel på hur de sociala medierna kan användas för att hantera svåra situationer tar Annika Beijbom upp konflikterna i arabvärlden.
– Det var i och för sig inte kopplat till någon specifik anställd men i samband med händelserna i Egypten och Tunisien så tycker jag att den samverkan som fanns mellan UD och resebyåerna visade på styrkan hos de sociala medierna.

I måndags rapporterade Resume.se om  hur utrikesminister Carl Bildt tvingades förklara sig efter Twitter-inlägget:
–The Nordic world has its discreet charm. No earthquakes. No tsunamis.  
Carl Bildt gjorde en pudel med inlägget:
– My tweet on Nordic world was meant to say that the risk of tsunami- or earthquake-caused nuclear problems here is very different.

Annika Beijbom menar att ursäkten, eller förklaringen, inte heller den var helt genomtänkt.
– Han pratar om Norden och säger att vi inte behöver oroa oss för tsunamis och jordbävningar men bortser helt från Island där risken för jordbävningar är påtaglig. Där tycker jag att Carl Bildt, som representant för Sverige, verkligen borde vara mer försiktig i sin verktygshantering och inte slå sig själv på tummen med sina Twitter-inlägg.

Christian Ström

Ämnen i artikeln:

TwitterCarl BildtFacebook

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.