Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag15.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Carlsberg

Publicerad: 5 Oktober 2011, 14:45

Carlsbergs marknadsdirektör Christina Körmendi är nominerad i dryckeskategorin i Resumés tävling Sveriges 101 bästa marknadschefer.


Ämnen i artikeln:

FalconCarlsbergSveriges 101 bästa marknadschefer 2011

Christina Körmendi.

Hur har året varit för er, ur kommunikationssynpunkt?
– Utmaningen för oss, precis som för många andra större aktörer, har varit att få plats i tv. Det är inte så att vi inte kommit igenom, men kampanjeffektiviteten har gått ner för vår del, säger Christina Körmendi.

– Sociala medier är en stor utmaning. Gränsdragningen mellan sociala medier och traditionell reklam ser annorlunda ut. Där finns få duktiga aktörer än så länge. Det är ett paradigmskifte på gång.

I år fanns inget stort idrottsevenemang. Hur har det påverkat er?
– Det är olika strategier beroende på varumärke. Falcon, exempelvis, är partner till ishockey-vm som anordnas varje år. Men det stämmer att det i år inte funnits något stort fotbollsmästerskap. Vi ser att ölförsäljningen går upp i samband med stora evenemang och de försäljningsvolymerna är svåra att ersätta. Men något som har ännu större effekt är vädret. Försäljningen i juli gick ner för öl, läsk och vatten. Vädret kan vara en mycket större faktor.

Nästa år händer det mer?
– Vi satsar vidare med Falcon som en av huvudsponsorerna till Svenska Ishockeyförbundet och Tre Kronor. Sedan har vi europamästerskapen i fotboll 2012 där Carlsberg är en av huvudsponsorerna.

Mediemix och byrå

Siffror för Falcon första halvåret 2011:

TV: 10 miljoner kronor.

Källa: Sifo reklammätningar.

Reklambyrå för Falcon, ett av Carlsbergs varumärken i Sverige: DDB Stockholm.

Emanuel Videla

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.