Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Casten Almqvist pekas ut som ny TV4-chef

Publicerad: 3 december 2008, 12:45

I höst förnyas Bonnier AB och det är tre Jonas i viktiga roller: Vd Jonas Bonnier bygger om den ålderdomliga koncernstrukturen. Påläggskalven Jonas Eriksson befordras. Jonas von Hedenberg rycker upp tidskrifternas webbsatsning.


Casten Almquist är sannolikt den som efterträder TV4:s vd Jan Scherman. Foto: Isabelle Ödesjö

Jonas Bonnier tog över ledningen för Bonnier AB vid årsskiftet. Han började med två jobb, koncernchef och vd för Bonnier Magazines och skaffade i våras ett tredje, chef för Bonnier Newspapers när Thomas Axén slutade.
Han har ändå hunnit med ett och annat under våren:

- Markerat avstånd till sin egen ägarfamilj, ledd av styrelseordförande Carl-Johan Bonnier, genom att skaffa nytt huvudkontor på Kungsgatan.
   - Rekryterat en delvis ny företagsledning med ökad inriktning på nya medier och tvingat fram ett tätare arbetssätt över affärsområdesgränserna.
   -  Bemannat en avdelning för affärsutveckling och ökat kompetensen inom nya medier.
   -  Internt kommunicerat må-let att fördubbla Bonniers omsättning till sextio miljarder kronor inom fem år.
   -  Låtit TV4:s vd Jan Scherman köpa Canal Plus för att fullfölja satsningen på tv, den enda stora affären hittills i år.

I övrigt har våren ägnats åt att forma strategier och affärsplaner. Men utåt har koncernchefen framställt sig som den förvirrade författarbohemen som har råkat hamna på chefsstolen. Inget kunde vara mer fel.

Jonas Bonnier beskrivs som både osentimental och tuff i affärer. Han kan vara lika rå som någonsin konkurrenten Jan Stenbeck, vid en chefsmiddag i våras tvingades cheferna presentera sig ”i vinstordning” och de mindre lönsamma schavottera.

Men nu är det färdigtänkt i den nogsamt inredda tak-våningen ovanför PUB-huset i City. Vid Bonniers chefskonferens om två veckor väntas Jonas Bonnier presentera en tydligare strategi för koncernen och samtidigt avisera en modernare organisation.

Ur samtal med ett tiotal källor med insyn i Bonnier utkristalliseras tre huvudpunkter:

-  Nya affärer på nätet.
   -  Köp mer tv.
   -  Slå ihop tidningar.
Av Bonnier AB:s fem affärsområden är gamla Bonnier Books en bra förebild: verksamt på ett dussin marknader efter aggressiva uppköp, uthålligt lönsamt, hårdhänt samordnad marknadsföring och tidigt ute med försäljning på nätet genom Adlibris.

Det omvända kan sägas om Bonnier Newspapers, som har förlorat mark gentemot såväl Stampen som Schibsted och Metro. Det är ingen tillfällighet att Jonas Bonnier själv har greppat ordförandeklubban i DN, Sydsvenskan och City. Bonnier Newspapers är i dag mest uppsamlingsrad för tråkiga resultat i koncernbokslutet. Samordningen av de fyra morgontidningarna i Skåne ses som början på en hårdare linje från den nya ledningen.

Goda resultat har däremot Bonnier Business Press, som har exporterat DI-konceptet till tretton länder. Som affärsområdeschef har Jonas Bonnier placerat vännen Casten Almqvist. I en ny koncernstruktur väntas han slå ihop Business Press med News-papers innan han om ett år kan efterträda Jan Scherman som TV4-chef.

Bonnier Magazines har nu problem med den sviktande konjunkturen i USA, där Jonas Bonnier i fjol köpte tidskrifter för två miljarder kronor. I Danmark går Bonnier Publications bra, men här hemma går nätsatsningen trögt. Därför har chefen för nya medier, Jonas von Hedenberg, fått mandat att köpa, starta och utveckla webbaffärer.

Det femte affärsområdet är Bonnier Broadcast & Entertainment, som står för merparten av koncernens vinst och blir alltmer tv-tungt efter köpet av Canal Plus. Enligt Resumés källor har vice vd Jonas Eriksson erbjudits ett nytt jobb av Jonas Bonnier och mycket pekar på att det handlar om en delning och ren-odling av affärsområdet. Torsten Larsson kan då fortsätta med Broadcast och kanske även SF, medan radio, musik och gaming kan bli eget affärsområde inom Entertainment.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.