Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Casten sticker kniven i Schermans skvader

Publicerad: 11 April 2014, 10:50

Peppe Engberg, Resumés fredagskrönikör.

Mångfalden av kommentarer kring TV4 har samlats i den enfaldigt unisona slutsatsen att de lokala nyheterna är utvecklingens bondeoffer. Det tror inte Resumés flanerande fredagskrönikör på: Casten Almqvist restaurerar Helga Baagøes ögon! Men först det här med ni och du.


Ämnen i artikeln:

Jan SchermanCasten AlmqvistPeppe EngbergHelga Baagøe

@ DET HETER DU – INTE NI!
Jag har haft stor respekt för Cecilia Udeén, sedan hon redigerade Gnistan och kallades Camel. Först senare förstod jag att det senare sa någonting om hennes framtid som korrespondent i Egypten.

Nu satt vi vid Bord 100 och pratade TV-projekt. Den unge hovmästaren kom med matsedeln och frågade Cecilia:
– Vill ni ha något att dricka?

Hon lyfte blicken och sa strängt till unge mannen, fjunig:
– Ursäkta, jag är faktiskt inte ni med dig.

Jag påminns om incidenten när jag läser Dagens Nyheters långa serie kring sitt eget 100-årsjubileum. I veckan var man framme vid DU-reformen i slutet av 1960-talet. Det kunde man ha gjort nåt mer av.

Ja ja, mycket har blivit bättre i Sverige. Men ibland skorrar det även i en vanligtvis utvecklingsoptimistisk flanörs öron: Jag fattar inte vem som tutar i alla dessa unga servitörer och hovmästare att de ska nia mig!

Nej, det har inget med åldersnåja att göra. Inte heller med respekt. Ord är samhällets lackmuspapper och du-reformen var ett tecken på att Sverige tog steg mot djupare demokrati och jämlikhet.
– Sumpa i det. Hör du det, unge man!

Helga försökte få oss att se sandkornet i pärlemoren. (FOTO: SVT)

@ CASTEN ÅTERUPPRÄTTAR BAAGØES ÖGONPAR

Apropå restaurering av ord: Visst, TV4:s nedläggning av lokal-tv visar att mediekartan ritas om. Televisionen är på väg ut ur TV-apparaten och in i datorn och mobilen. Netflix, Viaplay, Magine, Apple-TV och andra nya aktörer kräver ett modernare livsrum. Selfies är tidens tecken och veckans största nyhet i medierna har föga överraskande varit självbespeglande.

Mångfalden av kommentarer kring TV4 har samlats i den enfaldigt unisona slutsatsen att de lokala nyheterna är utvecklingens bondeoffer. Det ligger säkert mycket i det. Men för att vrida om kniven när den nu redan sitter i ryggen: Tänk om snacket om den föränderliga mediekartan bara är en Potemkinkuliss, ett populistiskt försök från ledningen att dölja att man håller på att begrava TV4:s gamla affärsidé till förmån för en ny: kommersiell television!

Så här tänker jag: Jan Scherman, minns du honom? Mannen i lila manchesterkavaj, typ, som gick till historien som chefen som blev förbannad fem gånger om dagen. Den här gången har jag saknat hans ilskna röst i mobilen.

– Kanske har du satt efterträdarens senaste utspel i halsen?

Jan Scherman har fått stå ut med mycket. Det senaste året har Casten Almqvist inte gjort annat än kört dolken i Schermans rygg. Och med nedläggningen av lokalnyheterna karvar han nära den stora kroppspulsådern: den bärande idéen om "kommersiell public service".

– För TV4 är det viktigt att vi har en publicistisk idé. Vi är inte en kanal som säljer ögonpar till annonsören. Det sa Jan Scherman många gånger och det gjorde han med en avsikt. Om du minns viktiga saker, så minns du att för 20 år sedan sa TV4:s dåvarande informationschef Helga Baagøe just det: "Jag brukar fråga folk vad de tror att vi gör. En del gissar på TV-program, andra tror att vi spelar in reklamfilm. Men mitt svar är att vi levererar TV-tittare under ett visst givet ögonblick till annonsörerna" (DN 25.8.93).

Den gången blev det naturligtvis ett jävla liv. Inte minst inom TV4, vars kärna av journalister rekryterats från public service. Kommersiell TV var något nytt och inte så fint och snart hade Baagøes osentimentala affärsbeskrivning bäddats in i det som skulle bli TV4:s officiella religion: kommersiell public service.

Det är slut med nu.

Kanske har jag fel
, men glöm inte var du läste det först: Casten Almqvist anpassar inte TV4 till morgondagens digitala medielandskap. Han begraver en skvader och frilägger det sandkorn i pärlemoren som Helga Baagöe försökte få oss se redan 1993.

Det kallas kommersiell television, ingenting annat.

PS. Vems fel är det att TV4 monterar ner dyr journalistik? Mitt svar: Vi tittare, så klart! Ungefär samtidigt som Helga Baagøe skrev in sig i historien beskrev den tyske författaren Hans Magnus Enzensberger kommersiell television som "Nollmediet". I sin essäsamling "Till det normalas försvar" (Norstedts) förklarade han: "...Bara en faktor spelar ingen roll för TV-industrins diktan och traktan: programmet. Diskussionen gäller vem som inkasserar, när, var, hur och av vem, men aldrig någonsin vad som ska sändas.

En sådan inställning hade varit otänkbar gentemot alla tidigare medier. Ur TV-industrins synvinkel har TV-mediet reducerats till ett nollmedium, befriat från information, betydelse, budskap. Det viktiga är inte vad som kommuniceras mellan reklaminslagen, utan att någonting finns där som får tittarna att sitta kvar i soffan... Åskådaren är helt klar över att han inte har med ett kommunikationsmedel att göra, men det är detta han söker: Just vad man förebrår nollmediet för ser han som dess charm...I nollställningen ligger alltså inte TV:s svaghet utan dess styrka. Den avgör dess bruksvärde. Man slår på apparaten för att slå av den...."

Det du, Scherman
. Var god skölj!

Ny single malt från den mörka sidan

@ VECKANS SINGLE MALT ÄR MÖRK

Och eftersom det är fredag firade jag detta redan i tisdags: Trevligt möte med en tolvårig maltwhisky ifrån ett destilleri som betyder "Svarta kullen" på gaeliska. Huset på kullen i skotska Spreyside brukar bjuda på ljusa och ganska milda droppar. Den här gången har man sökt och hittat riktigt rökiga droppar från fabrikens mörka sida.

En smakdomare
säger att drycken har en "fint syrlig och fruktig näsa. Fin torr silkighet av torr smörkola. Lättsam kraft och ganska elegant smak, Stilig i avslutningen...". En annan  känner "citrus, friska grästoner lätt jordiga. Mjuk smak och ett lätt bett. Väl balanserad...".
För egen del tycker jag att den är god. Förmodligen den bästa vi drucket denna vecka. Vad whiskyn heter? Allt du behöver veta finns i bilden ovan! Resten kan du googla här. Den här tidningen räknar inte ögonpar, utan klick.

Nu ska jag jobba. Amir, blir det nån AW?

peppe.engberg@gmail.com

Peppe Engberg


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.