Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag29.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Cdon i varumärkesbråk med grossistportal

Publicerad: 18 December 2012, 13:10

Grossist.se befinner sig i ett varumärkesbråk med Cdon Group. Den förstnämnda anklagar Cdon Group för att ha en så gott som identisk logotype - en vriden grön kub samt att man använder en snarlik färg: – Jag ringde upp deras vd Paul Fischbein, men han skrattade mig rakt upp i ansiktet, säger Irmyas Neamen, grundare av Grossist.se


Ämnen i artikeln:

PRV

Grossist.se har haft sin logotype i fyra år, men det var först efter att  en kund ringde och frågade om företaget stulit Cdon:s logotype som man  började titta på det hela:
– Jag blev förvånad över likheten och ringde upp deras vd, säger Irmyas Neamen, grundare av Grossist.se

Han blev skrattad rakt upp i ansiktet. Han gav sig inte och till slut erbjöds han en mindre ekonomisk kompensation:
–  Vi anlitade en designer för att ta fram en logotyp år 2008. Vi har ju  också arbetat in andra värden i varumärket, säger Irmyas Neamen.

Han  valde till slut att vända sig till EU-instansen The Trade Marks and  Designs Registration Office of the European Union, OHIM. Denna gav de båda parterna ett halvår på sig på att hitta en egen lösning:
–  Cdon Group hävdar att man inte har snott vår logga. Det är otroligt.  Vem som helst kan se hur lika loggorna är, säger Irmyas Neamen.

Han menar att det finns en tydlig idé med att loggan har tre trianglar som möts - tanken är att symbolisera en samlingsplats för just grossisthandel:
– Med  tanke på hur lika våra loggor är skulle man lätt kunna få tanken att vi  är ett dotterbolag till Cdongroup, säger Irmyas Neamen.

Han uppger  också att Cdon helt och hållet stängt dörren för några förhandlingar och  i stället gett beskedet att bolagets jurister får hantera frågan:
– Vi  ser två alternativ. Antingen tar man tillbaka sin logotype och tar fram  en annan, eller så erbjuds vi ekonomisk kompensation för att få fram en  ny logga, säger Irmyas Neamen.

Fredrik Bengtsson är  kommunikationschef på Cdon Group.  Han tar lätt på kritiken och uppger  också att man har gjort en så kallad hindersprövning hos PRV och  fått beskedet att det finns 8 000 registrerade logotyper i Europa som  innehåller någon form av 3D-kub:
– Vi har gjort en helhetsbedömning  och kommit fram till att kuben inte är särskiljande i sig, utan att  det snarare handlar om helheten med alltifrån logotype till symboler och  text, säger Fredrik Bengtsson.

Han uppger också att han tyckte att Grossists ersättningskrav var rena skämtet:
–  Vi tyckte att det var en oskälig summa som vid den tiden motsvarade  flera gånger deras årsomsättning. Så i min värld känns det som lite  lycksökeri bakom det hela, säger Fredrik Bengtsson

Det är ändå lite Davids kamp mot Goliat?
– Vi  använde logotypen publikt långt innan vi var ett noterat bolag.  Vi  erbjöd en skälig ersättning så jag tycker snarare att det är Grossist.se  som försöker utnyttja vår storlek, säger Fredrik Bengtsson.

Cdon Group har skickat in en ansökan till OHIM som Grossist.se invände mot. OHIM har avslagit invändningen.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

PRV

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.