Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag12.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Cecilia Krönlein: ”GP:s sajt är lokal i allra högsta grad”

Publicerad: 27 December 2016, 15:05

Cecilia Krönlein, chefredaktör på GP.

Foto: Anna-Lena Lundqvist

Nästa år vill Göteborg-Posten börja ta betalt för sitt digitala innehåll. Chefredaktören Cecilia Krönlein håller inte med om att sajten har tappat sin Västsvenska förankring.


Ämnen i artikeln:

GPGöteborgs-PostenCecilia KrönleinMarkus Hankins

I tisdagens DI intervjuas Stampens styrelseordförande Peter Hjörne om koncernens framtid efter rekonstruktionen. Nyckeln till framgång stavas "lokal kvalitetsjournalistik", vilket av många tolkas som stick i stäv med GP.se:s nuvarande profil med mycket nationellt och internationellt material.
– Det har varit en strategi och huruvida det är en strategi under nästa år, det får vi låta vara osagt. Som generell observation är det den lokala journalistiken av god kvalitet, som måste genomsyra allt vi gör, sa han.

Göteborgs-Postens chefredaktör vill nyansera nulägesbeskrivningen av GP.se.
– Jag vill opponera mig mot påståendet att GP:s webb inte är lokal. Den är det i allra högsta grad. Under det gångna året har vi haft en uttalad strategi att fördubbla vår trafik. För att lyckas med det ska vi inte bara vara lokala, utan även vara med och fajtas vid nationella och internationella nyhetshändelser. Det har vi har gjort med framgång på ett helt annat sätt än tidigare, säger Cecilia Krönlein till Resumé.

Det Peter Hjörne pratar om med Dagens Industri är en ambition att börja ta betalt för digitalt innehåll nästa år. Någon som både DN och SvD gör i dagsläget.
– Nu har vi tagit fram en strategi för vad vi ska göra när rekonstruktionen är avslutad. I den ligger att vi ska titta på att ta betalt för digitalt innehåll. Det ställer krav på innehållet på alla möjliga sätt. Men jag håller inte med om att GP:s nuvarande strategi inte är lokal. Vi kommer att fortsätta vara lokala och skapa kvalitativt innehåll som vår publik i Västsverige är beredda att betala för. Men vi kommer för den sakens skull inte att sluta ta fajten vid breaking news-händelser. Vi har också en stor trafik från exempelvis Stockholmsområdet, säger hon.

I skrivande stund toppas sajten av en Göteborgsnyhet, men flera besökare har vid tidigare tillfällen klagat över bristen på lokala stories på startsidan.
– Man kan alltid hitta tillfällen då sajten ser ut på ett visst sätt. Men det betyder inte att vi slutat vara lokala. Vi är bäst på Göteborg och Västsverige. Och vi vill göra nyheter från vårt område som blir angelägna för fler än de närmast berörda, och som sätter Göteborg på kartan.

Det har funnits kritik mot att innehållet skiljer sig så mellan papperstidningen och sajten. Att det blir två olika produkter. Vad säger du om den?
– Det är inte olika produkter. Däremot är det självklart så att vissa grejer från tidningen inte funkar på webben. Tidningen är mer frysta ögonblick och bakgrunder medan webben är direktrapportering. Sedan blir papperstidningen allt mer en premiumprodukt i jämförelsen med online. Åtminstone i relation till innehållet som är gratis.

Varför har ni haft som mål att fördubbla trafiken?
– Vi hade för låg trafik. Vi behövde få upp den för att få täckning för de annonser vi har på sajten.

Vad menar du med att få täckning?
– Jag menar från den delen av intäkterna som kommer från displayannonser.

Men spelar det ingen roll varifrån trafiken kommer då?
– Det beror på. Men när det gäller att ta betalt för innehåll är huvudpubliken i Gölteborg och Västsverige.

Jag vet att flera anställda på tidningen är kritiska mot att deras nyheter inte syns på sajten. Känner du till det?
– Jag vet att det finns sådana synpunkter men det är inget som dominerar. Det är sådant vi diskuterar varje dag. Jag skulle tro att nästan allt som skrivs för papperstidningen publiceras online också. Jag tycker att det är förenklat att säga så. Du vet själv hur journalistik och nyhetsvärdering hela tiden diskuteras och förändras.

Vad har den här resan gett er?
– Dels har den gett oss ökade digitala intäkter. Men också nya rekord. Exempelvis nådde vi all time high för en enskild direktrapportering igår under stormen Urd. Det är roligt för alla som jobbar med direktrapportering och livesändningar: att trafiken kommer.

Tidigare har det förekommit kritik mot onlinechefen Markus Hankins agerande. Nu är han tillbaka igen. Hur är läget på redaktionen i dagsläget?
– Arbetsordningen är tydliggjord. Han arbetsleder nyhetscheferna som i sin tur arbetsleder medarbetarna. Det har fallit i god jord enligt min uppfattning.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.