Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag15.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Centerpartiets utomhuskampanj historisk – mest effektiv någonsin

Publicerad: 4 Oktober 2018, 12:39

Foto: Pressbild

Nu toppar man listan som bästa utomhuskampanj någonsin i Jcdecaux:s mätningar – och partiet blickar framåt.


Ämnen i artikeln:

Annie LööfValOla SpännarKampanj

Centerpartiet går framåt med budskapet "Framåt" och tar över förstaplatsen som bästa utomhuskampanj någonsin i Jcdecaux:s mätningar. Hela 88 procent såg de stora annonstavlorna på Annie Lööf.

TNS Sifo har gjort mätningar för JCDecuax:s räkning sedan nio år tillbaka. Den tidigare toppnoteringen låg på 79 procent då rörde det sig om en filmreklam från 2010 och ett spelbolags kampanj från 2012. Referenstalet för politisk reklam ligger enligt Anette Qvarforth, account manager på Jcdecaux, på 41 procent.

Anette Qvarforth berättar att medieplaneringen började för ett år sedan där utomhusbolaget gav partiet exempel på lyckade utomhuskampanjer i kontexten.

– Jag tror att en avgörande faktor till att kampanjen blev framgångsrik är att de lyckats hålla en röd tråd genom hela mediemixen med budskapet "Framåt" tillsammans med Annie Lööf. I andra hand har de köpt mycket utomhusreklam och från Big Size längsmotorvägar, till eurosize för att bygga räckvidd och digisize i Stockholms innerstad.

Vilken betydelse tror du att Annie Lööf har haft för kampanjens genomslag?
– Det går inte att bortse ifrån den exponering hon har haft. Hon funkar dessutom bättre visuellt än många av kampanjerna med kostymprydda män mot svart bakgrund som vi sett i den här valrörelsen.

Ola Spännar, kommunikationschef på Centerpartiet, är inte helt oväntat väldigt nöjd med utfallet. Till Resumé berättar han att man innan valet tittade på vilka medier man skulle kunna få störst spridning i – och valet föll på utomhus.

– Vi tog intryck av hur bra utomhuskampanjer är utformade och hur de inte ska vara. Ett misstag många gör är att man tar en printannons och förstorar upp den. Det är inte bra och många kampanjer använder för murriga färger, för svår typografi och för mycket text. Vi valde att utforma en kampanj med ett enda ord: Framåt, säger Ola Spännar.

Tre komponenter har varit avgörande för att få till den spridnings som man nu har fått: Bild, mycket färg och stor logga.

– Sen har vi dessutom hållit ihop vår kampanj – uttryckssättet har hängt med oavsett utomhus, print eller sociala medier.

Vad tror du den stora spridningen beror på?

– Vi har en väldigt känd partiledare. Hon har haft högst förtroende av alla partiledare under en lång tid och vi valde att använda henne för att vi vet att hon är populär. En halvkroppsbild på Annie med mycket färg gör att hon syns bra. Det kan låta enkelt, men det är bara titta på våra konkurrenter som inte gjort på samma sätt. Konceptet "Framåt" har varit väldigt uppskattat och attraktivt i de mätningar som vi har gjort. Folk vill se ett positivt, kort och kraftfullt budskap. Utomhusmediet valde vi för att det ger bra räckvidd och vi vet att man inte kan välja bort det på samma sätt som med andra medier.

Kommer ni att fortsätta använda "Framåt?"

– Man är ju lockad av att fortsätta på ett framgångsrecept och vi har definitivt fått mersmak på utomhusmediet. Vi har inte bestämt om vi ska fortsätta använda uttrycket "Framåt", men det vi ville säga står vi fortfarande för: Hopp, framtidstro och möjligheter.

Hur ser du på framtida kommunikationsstrategi?

– Vi kommer fortsätta att utveckla vårt liberala framtidsinriktade alternativ till både vänstern och de högerpopulistiska krafter som sveper över västvärlden. Vår position har blivit allt mer intressant eftersom den väcker känslor, det är inte mellanmjölk att vara centerliberal, utan ett tydligt alternativ som väcker känslor.

Centerpartiet har utvecklat sin mediestrategi tillsammans med mediebyrån Hear. Reklambyrån bakom kampanjen är M&C Saatchi.

Alex Hartelius

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.