Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Charlotta Flinkenberg: "En färre men värre satsning"

Publicerad: 18 Mars 2013, 12:37

Charlotta Flinkenberg

Foto: Magnus Ragnvid

I dag stod det klart att papperstidningen Chic väcks till liv igen efter nedläggningen i höstas. Det första numret av den nya, tjockare tidningen kommer ut i september och fyra nummer är planerade.


Ämnen i artikeln:

Charlotta FlinkenbergChic

I höstas lade Aller Media ned fjortondagarsutgåvan  av shoppingtidningen Chic efter närmare fem år i tidningshyllorna.

Varumärket har levt kvar på ebben med 100 000 unika besökare i veckan.

Nu pröva Aller Media att ge ut papperstidningen Chic igen. Nu som magasin.

– Nedläggningen i höstas var ett klokt beslut. Det känns bra att göra utgivningen i magasinsform. Vi tittade efter ett hål på marknaden och har inte personalstyrkan för en tvåveckorstidning, säger Charlotta Flinkenberg till Resumé.

Första numret kommer att vara 164 sidor tjock och lösnummerpriset ligger på 49 kr i butik. Chic kommer att finnas ute i butik under två månader med en ambition att täcka hela höstens och vinterns trender inom mode och skönhet.

– Den snabba trendrapporteringen på nätet kan vi inte konkurrera med. Magasinet kommer att ha ett lugnare tempo och blir ett bättre komplement till sajten. Det är en färre men värre-satsning. Med tvåveckorstidning hade vi en full redaktion. Nu är vi färre, men kommer också att ta in frilansmaterial. Vi kommer att vara lyhörda inför marknaden och se i fall det här fungerar, säger Charlotta Flinkenberg.

Charlotta Flinkenberg fortsätter som chefredaktör och ansvarig utgivare för Chics:s magasinssatsning. Art direktor blir Anna Ehlén. Moderedaktör blir Lisa Strannesten, frilansande stylist bosatt i Dubai, som bland annat gör uppdrag åt Marie-Claire.

Chic gör som Vecko-Revyn och går ner i periodicitet.

Är det svårt att göra en tidning med utgivning varannan vecka?

– Det känns som att luften har gått ur de senaste åren. Varannan-vecka-tidningarna har haft problem med upplagan. Vecko-Revyns siffror visar utvecklingen. De gick ner i utgivning och lyckades vända en negativ spiral av vikande intäkter. Jag vet inte hur Sofis Mode och Amelia kommer att göra.

Hur mycket tålamod kommer Aller Media ha med Chic?

– Jag ser det inte så. Tidningen skulle aldrig komma ut igen om vi inte trodde på satsningen. Jag tror magasinlösningen kommer att gynna oss och det finns ett stort intresse bland annonsörerna.

Det har gått fort för Chic och Charlotta Flinkenberg de senaste veckorna. Hon hade inte med i beräkningen att tidningen skulle återuppstå. Som förlagsredaktör ser hon löpande över tidskriftssegmentet.

Hur mycket har du kämpat för att Chic skulle återuppstå?

– Det har inte handlat om en kamp. Jag har aldrig sett något självändamål med att driva Chic, ingen prestige. Det viktiga är att tidningen behövs för våra läsare.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Charlotta FlinkenbergChic

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.