Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag01.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Chatbots för mediehus – do’s and don’ts

Publicerad: 22 Mars 2017, 15:35

Resumé Insikt Media gör guide till chatbots användarvänlighet.

Foto: Montage

Skicka pengar, boka läkare eller beställa mat. Chatbots gör nytta till våra liv. Men hur relevant är AI-tekniken för mediehusen?


Ämnen i artikeln:

MediaEarth PeopleArtificiell intelligensAftonbladetResumé InsiktAIResumé Insikt MediaDataErik Carlsson

När något trendar i medie- och kommunikationsbranschen vill alla hoppa på, men vet inte riktigt varför. Chatbots är en sådan pryl.

Varför tar chatbots över? Vi laddar ned betydligt färre appar till vår telefon. Samtidigt ökar användandet av slutna meddelandeplattformar, där chatsbots trivs ypperligt. Vardagliga konversationer sker i Facebook Messenger, Telegram, Slack, WhatsApp och KiK.

Botarna behöver i dagsläget inte vara hundra procent smarta – men de måste vara relevanta och fylla en funktion i ditt liv. I en värld av överflödig information måste du som aktör vara extremt noga med vad du petar in i mixen. För vi är inte dumma, blir något jobbigt så stänger vi ner. Därför passar chatbots till smalare ändamål och i situationer där du snabbt vill uträtta något.

Världens medieföretag var snabbt inne på arenan, på vinst och förlust. Flera av dem bygger botar som pushar ut nyheter. Resultatet blir en prenumerationstjänst på nyheter. Men att tänka utifrån materialet och hur man ska få in nyheterna är en fallgrop.

Sportbladet red ut trendvågen och lanserade Silly Season-boten i december. Under en månad kunde fans hålla koll på de senaste övergångarna i fotbollsvärlden, välja favoritlag och spelare. Boten hade över 25 000 prenumerationer och mångdubbelt högre klickfrekvens än vad flashar från mobilappen har.

***

Det här är ett axplock av innehållet ur nya Resumé Insikt Media. Prenumerera så får du tester, intervjuer, case och slutsatser om chatbot-marknaden.

Brevet denna vecka:

GUIDE TILL..
Den ultimata chatboten - do's and don'ts
Chatbots Magazines grundare Matt Schlicht favorit-botar

FRÅGOR TILL…
Charlotta Flinkenberg
: "Vogue är av de mest överskattade mediehajperna"

LÄSVÄRT
Video, buzz och storytelling

VECKANS…
Satsning för kvinnor

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.