Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag20.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Chefredaktören lämnar Plaza – startar ny modevecka

Publicerad: 21 December 2016, 10:06

Konrad Olsson lämnar Plaza efter årsskiftet

Chefredaktören Konrad Olsson lämnar Plaza och startar Scandinavian Man Fashion Week ihop med Jonas Bergström. Den nya internationell herrmodeveckan ska samla världens modeelit i Göteborg för en upplevelse producerad av bland andra Johan Renck.


Ämnen i artikeln:

EventPlaza MagazineModeveckan

Konrad Olsson lämnar chefredaktörsposten på Plaza Magazine efter årsskiftet för att starta upp en ny internationell modevecka, inriktad på herrmode ihop med Jonas Bergström. Den sistnämnde har erfarenhet från att ha lett arbetet med bland annat Mercedes-Benz Fashion Week i Stockholm och Giro d'Stil, en av de mest omtalade händelserna under Florens modevecka Pitti Uomo.

Konrad Olsson är chefredaktör och ansvarig utgivare för Plaza Magazine och Plaza Uomo och har genom sitt arbete etablerat ett nätverk med förgreningar såväl hos de skandinaviska som de internationella modehusen. Nu ska duon göra Göteborg till en internationell plattform för skandinaviskt herrmode.

– Det finns en stor efterfrågan på skandinaviskt herrmode i världen. Det handlar självklart om intressanta varumärken och spännande mode. Men det finns också något unikt attraktivt i de värden som den skandinaviska mannen står för. Det handlar bland annat om jämställdhet, hållbarhet, teknologi, mångkultur, kreativitet och sunda livsvanor. Självklart präglar dessa värden skandinaviskt herrmode, säger Konrad Olsson, grundare av Scandinavian Man Fashion Week i ett uttalande.

Till sin hjälp tar duon in de de namnkunniga kreatörerna Martin Renck och Johan Renck, den senare känd för att ha arbetat som regissör för såväl världsartister som de största modehusen. Tillsammans jobbar det kreativa teamet med att göra Scandinavian Man Fashion Week till en unik händelse i modevärlden.

– Vi vill skapa en plattform som ger våra skandinaviska modevarumärken den plats och uppmärksamhet de förtjänar. Samtidigt ska vi berätta historier, såväl visuellt som emotionellt, som tar gästerna in i en ny värld – ett kulturellt koncentrat av teknologi, film, foto, konst, mat och mode", säger Jonas Bergström, grundare av Scandinavian Man Fashion Week i en kommentar.

De cirka 400 internationella gästerna kommer vistas i Göteborg under trettio timmar, där varje steg planeras i detalj. Planen är att låta modeveckan utspela sig på Götaplatsen, med dess unika arkitektur och många visningslokaler.

Duon bakom Scandinavian Man Fashion Week är överväldigade över den respons de fått från såväl Göteborgs Stad som från näringslivet. Och det beror till stor del på att de arbetar med en ansats som skapar engagemang och uppmuntrar till ställningstagande.

– Den skandinaviska mannen är världens mest moderna man. I en värld som blir allt mer polariserad kan den skandinaviska mannen vara en förebild som med stil och innovation för människor samman, säger Konrad Olsson.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.