Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Chefredaktören som bytte sida

Publicerad: 12 oktober 2015, 11:26

Kristoffer Rengfors kan bli Sveriges Bästa Marknadschef.

Från chefredaktör till marknadschef. Kristoffer Rengfors är kort efter jobbskiftet nominerad till Sveriges Bästa Marknadschef och ska nu ratta Flygresor.se under Prosieben Sat 1.


Kristoffer Rengfors var fram till i våras chefredaktör på Metro, för att därefter helt byta sida till startupbolaget Flygresor.se och rollen som marknadschef. På torsdag har han chans att bli Sveriges Bästa Marknadschef i kategorin Researrangörer.

– Det känns väldigt roligt. Jag får dock ge min företrädare Olov Lindberg väldigt mycket credd för arbetet han gjort. Man får vara ödmjuk för det faktum att jag inte varit marknadschef länge. Under den första tiden har jag arbetat på att mogna bolaget som funnits i ett antal år och drivits entreprenöriellt och framförallt öppnat upp för väldigt mycket nya digitala kanaler, säger Kristoffer Rengfors till Resumé.

Det finns en anledning till arbetet med mognaden, nämligen att Flygresor.se nu byter ägare. Riskkapitalbolaget Segulah säljer Etraveli-koncernen, där Flygresor ingår, till den tyska mediejätten Prosieben Sat 1. Köpeskillingen är 2,2 miljarder kronor. Flygresor.se har även skrivit ett nytt avtal med mediebyrån Starcom.

– Jag har kommit in i den processen där vi ska förvandla bolaget från startup till något mycket större. Prosieben Sat 1 har muskler. Dels äger företaget egna tv-stationer i massor med länder och dels har de ekonomiska muskler. Det är för tidigt att säga konkret vad ägarbytet kommer innebära i Sverige, men tanken är att internationalisera Flygresor. Flygresor.se satsar på att växa och jag har idéer på hur.

Beskriv skillnaden mellan att vara chefredaktör och marknadschef.
– Skillnaden är att jag fokuserar på en affär på ett annat sätt. Jag har potentiella kunder, förut hade jag läsaransvar. Mediebranschen är en bra skola för vad du än ska göra sen. Du lär dig jobba i högt tempo med alldeles för mycket saker på ditt bord. Därför tror jag att jag har med mig mycket bra därifrån.

Hur ser era marknadsföringsinsatser ut framöver?
– Radio och tv är stora delar. Man ska inte skratta åt tv:n, då det här fortfarande finns mycket kraft. Vi har valt konceptet att berätta med musik. Vi använder ljud och bild på ett sätt som andra reseföretag inte gör och är lite mer personliga. Den digitala marknadsföringen är där vi växer. Vi är en väldigt stor köpare av sök.

På torsdag får vi veta om Kristoffer Rengfors vinner pris som Sveriges Bästa Marknadschef. Se hela listan här.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.