Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Chefredaktörerna: Ingen bojkott av SD-annonser

Publicerad: 20 November 2017, 12:21

Expressens chefredaktör Thomas Mattsson, Svenska Dagbladets chefredaktör Fredric Karén och Dagens Nyheters chefredaktör Peter Wolodarski.

I helgen berättade Aftonbladets publisher Sofia Olsson Olsén att tidningen inte kommer att ta in några annonser från Sverigedemokraterna under det kommande valåret. Inga av hennes chefredaktörskollegor som Resumé pratat med tar samma beslut.


Ämnen i artikeln:

Sofia Olsson OlsénFredric KarénPeter WolodarskiAftonbladetThomas MattssonExpressenSverigedemokraternaTV4

I helgen intervjuades Aftonbladets publisher Sofia Olsson Olsén av Monica Sarinen i Ekots lördagsintervju. Olsson Olsén fick svara på frågor om hur tidningen hanterat #metoo-bevakningen, varför de kört flertalet löpsedlar med Martin Timells namn och inget med Fredrik Virtanen samt hur de ska klara den digitala omställningen.

Men Sofia Olsson Olsén berättade också att Aftonbladet under valåret 2018 inte kommer att ta in några annonser från Sverigedemokraterna, varken i print eller digitalt.

– Jag har bestämt att jag inte är intresserad av att på annonsplats torgföra deras budskap, de står inte för de värderingar som Aftonbladet står för. Sen kommer vi att bevaka Sverigedemokraterna och tillåta debattartiklar från dem men just på annonsplats kommer vi inte att upplåta något utrymme.

Olsson Olsén berättade vidare att hon i sitt utgivarskap ser sig som värderingsstyrd. Enligt henne själv stod det faktumet mot att Sverigedemokraterna är parti i Sveriges riksdag med 12,86 procent av rösterna.

Beslutet att inte tillåta Sverigedemokraterna att annonsera i Aftonbladet under valår togs av före detta chefredaktören Jan Helin inför valet 2010. Sverigedemokraternas kommunikationschef Joakim Wallerstein har kritiserat beslutet.

Inga av Olsson Olséns chefredaktörskollegor kommer dock att följa i Aftonbladets fotspår.

– Vi har haft annonser från samtliga riksdagspartier. Just nu går vi igenom vår annonspolicy inför nästa års val. Generellt är vår inställning att pröva varje enskilt fall när det gäller riksdagspartierna och inte utesluta någon på förhand, säger Dagens Nyheters chefredaktör Peter Wolodarski.

Inte heller Olsson Olséns konkurrent Thomas Mattsson på Expressen förbjuder annonser från Sverigedemokraterna.

– Expressen utfärdar inga generella publiceringsbeslut baserat på vem eller vilka som är avsändare, vi kommer fortsätta att pröva både redaktionella och kommersiella budskap från fall till fall. Grundhållningen för en liberal tidning är att vara mycket tillåtande, också till åsikter som inte överensstämmer med Expressens ledarsida eller den humanistiska värdegrund som vi stått för sedan 1944. Kränkande, diskriminerande, stötande, pressetiskt tveksamma eller olagliga budskap för förstås inte förekomma, men min ambition är att så långt som möjligt försöka skapa förutsättningar för en fri och öppen debatt, säger Mattsson till Resumé.

Även Svenska Dagbladet kommer att ha en liknande policy.

– Vi ska granska och bevaka samtliga åtta riksdagspartier valåret 2018 och alla erbjuds samma möjlighet att annonsera. Och då precis som nu ska annonserna granskas och godkännas före publicering så att de inte bryter mot våra tryck- och yttrandefrihetsgrundlagar, säger Fredric Karén, chefredaktör på Svenska Dagbladet.

I valet 2014 valde många tidningar att inte publicera sverigedemokraternas uppmärksammade kampanj där en pensionär jagades av kvinnor med slöja.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.