Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag14.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Chewbacca-skrattande kvinnan pr-succé – så reagerade varumärket

Publicerad: 23 Maj 2016, 05:23

Familjen fick flera Chewbacca-masker, så att Candace Payne skulle slippa att dela med sig av sin.

Foto: Kohl's Facebook

Så belönade leksaksföretaget kvinnan som garvade åt sig själv i Chewbacca-mask, Prins Daniel ofrivillig del av reklam i Marocko och Facebook stäms för att scanna privata meddelanden.


Ämnen i artikeln:

Per MorbergPrins DanielFacebookPetterKonsumentverketKent

Rekordmånga har sett hennes skrattsuccé på Facebook
Candace Payne laddade upp ett klipp på Facebook, som visar när hon tar på sig en nyköpt Chewbacca-mask i bilen, och helt enkelt inte kan hålla sig från att garva hysteriskt samtidigt som masken låter som Star Wars-karaktären, skriver Omni. Under helgen har omkirng 135 miljoner människor sett klippet på Facebook – och det är nu det mest sedda på plattformen någonsin.

Videon har blivit en pr-succé för masktillverkaren Kohl's, som trots att lagret i övrigt sålt ut, valt att skicka fler masker samt en massa Star Wars-merch till Candace Payne och hennes familj, enligt Adweek. De fick även ett presentkort på 2 500  kronor att använda i affären. Företagets tack till skratt-videon planerades tillsammans med Kohl's byrå. Se en förkortad version på Youtube nedan.

Facebook stäms för att scanna privata meddelanden
Det sociala nätverket söker igenom efter länkar i användares privata meddelanden, för att sedan använda informationen till riktad annonsering. Det påstår åtminstone ett antal personer i USA, som av den anledningen har stämt Facebook. Liknande anklagelser ska ha riktats mot Facebook tidigare, men metoden ska ha stoppats, skriver Omni som hänvisar till The Verge.

Prins Daniel ofrivillig del av reklam i Marocko
På en stor reklamskylt där butiken Optique Chaab marknadsför sina glasögon har man en bild på prins Daniel. Det skriver Expressen som har fått ta del av en bild från Johanna Nordin från Stockholm som befann sig på resa i Agadir i Marocko när hon upptäckte skylten. Hovet ska nu undersöka saken.

Fördubbling av antalet som luras av abonnemangsannonser
Konsument Europa, en del av Konsumentverket, har undersökt abonnemangsfällor på nätet. Rapporten visar att klagomål om nätannonser som lockar till att köpa mobiltelefon men lurar köparen att fastna i en abonnemangsfälla, har blivit dubbelt så många, 699 stycken, under de första fyra månaderna jämfört med samma period ifjol.

Aftonbladet gjorde Kent-bilaga
Bandet släppte i fredags sitt sista album – och det har fått stor uppmärksamhet i såväl traditionella som sociala medier. Aftonbladet har till exempel gjort en hel tryckt bilaga med en recension för varje låt, som också publicerats som ett artikelpaket på webben bara för plusläsarnal.

Mikael Mölstad på SvD tycker att Morbergs vin är dåligt för hans varumärke
Vinskribenten har gått igenom Systembolagets sortiment av kändisviner. De flesta är enligt honom inget att "hetsa upp sig över" eftersom de är dyka i förhållande till kvalitet. Han tycker att Per Gessles, Jocke Bergs (Kent) och Petters viner är bra. Men kocken Per Morbergs vin sågas vid fotknölarna.
– Jag förstår inte att han vill smutsa ner sitt varumärke med dessa viner, säger Mikael Mölstad.

Mårten Färlin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.