Media
Chimney köper Åkesson & Curry
Publicerad: 28 augusti 2017, 11:53
Chimneys Sverigechef Peter Söderlind och gänget på Chimney/Åkesson & Curry. Foto: Pressbilder
Chimney Group köper upp contentbyrån Åkesson & Curry. Affären sker som ett svar på kundernas behov av engagerande innehåll.
FT
Fredrik Thambert
Chimney startade som ett postproduktions-bolag men har expanderat verksamheten de senaste åren. Nu breddar de ytterligare genom att köpa den svenska contentbyrån Åkesson & Curry med 25 anställda.
– Vi ser en trend där kunderna vill gå från en traditionell approach till ett mer löpande och tätare samarbete. Kunderna vill ha färre leverantörer, kvalitativt innehåll, snabba leveranser och hjälp med distribution av sitt innehåll. Chimney har kunnat leverera just det de senaste fem åren och nu fyller vi det sista glappet och stärker upp det redaktionella, tack vare Åkesson & Curry som är fantastiskt starka där. Nu har vi äntligen fått ihop allt från att kunna erbjuda strategi, innehåll och digital distribution, kommenterar Peter Söderlind, vd för Chimney i Sverige.
Byrån förväntas omsätta drygt 31 miljoner kronor nästa år. I fjol landade försäljningen på 29 Mkr och rörelseresultatet blev 1,7 Mkr. Bland kunderna finns Nordea, Teracom och ATG. Säljare är grundaren och styrelseordföranden Bengt Åkesson. Hur mycket Chimney betalar för att ta över vill parterna inte gå ut med.
– Det känns naturligt att låta Åkesson & Currys verksamhet leva vidare hos ett företag som brinner för content och storytelling. Vetskapen om att mitt livsverk nu får en ägare som är en av branschens största och mest offensiva bolag känns mycket bra. Det innebär också en trygghet för kunder och medarbetare framåt, säger han i en kommentar.
Åkesson & Curry kommer tills vidare att sitta kvar i sina gamla lokaler och behålla sitt egna varumärke, för att i nästa steg integreras med Chimneys huvudkontor på Skeppsbron i Stockholm.