Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Chockavhoppet

Publicerad: 27 juni 2008, 14:11

Chefredaktören Carina Nunstedt hoppar av omskrivna magasinet Passion for Business – efter bara ett nummer. Hon kom inte överens med vd:n Anna Carrfors Bråkenhielm och avhoppet är ett dråpslag för den nya tidningen. – Jag tycker förstås att det är tråkigt, men jag är fast övertygad om att vi kommer att kunna driva tidningen vidare på ett jättebra sätt, säger Anna Carrfors Bråkenhielm till Resume.se.


Carina Nunstedt och Anna Carrfors Bråkenhielm. Foto: Björn Elgstrand

Orsaken till Carina Nunstedts avhopp är att hon och vd:n Anna Carrfors Bråkenhielm inte varit överens om hur tidningen ska skötas, enligt ett pressmeddelande.

– Carina Nunstedt är en av landets främsta tidningsmakare, och jag är stolt och nöjd med det arbete hon gjort här på Passion Publishing. Tyvärr blev vi oense om det affärsmässiga upplägget, säger Anna Carrfors Bråkenhielm i en kommentar.

Första numret av Passion for Business kom ut i maj.

Medieentreprenören Henrik Frenkel går in som ny ägarpartner. Anna Carrfors Bråkenhielm blir tillförordnad ansvarig utgivare till en ny chefredaktör är på plats.

Andra numret av tidningen ska ges ut som planerat den 7 augusti, meddelas det.

När Resume.se når Anna Carrfors Bråkenhielm för en kommentar säger hon att tidningen ska fotsätta att ges ut som planerat.

– Vi ska fortsätta på den inslagna vägen. Jag är jättestolt över den här tidningen. Och det känns jättebra att Henrik Frenkel kommer in som ägarpartner. Med sin bakgrund (tidningarna Chef och Veckans Affärer) har han en oerhörd kunskap om hur man bygger upp lönsamma tidningstitlar och förlag.

Det är just frågan om hur man ska uppnå lönsamhet som skapat oenighet mellan Nunstedt och Bråkenhielm.

– Det är väldigt viktigt när man är på ett litet förlag att nå lönsamhet snabbt. Och vi har varit oense om hur man når dit.

Hur går det för tidningen?
– Det har gått ganska bra för att vara en nystartad tidning. Vi går inte med vinst på första numret, direkt. Men annonsförsäljningen går väldigt bra och vi har bra med prenumeranter. Nu är det viktigt att vi kan få in en chefredaktör som speglar målgruppen.

Målet är att ha en ny chefredaktör på platsunder hösten.

Resume.se har sökt Carina Nunstedt.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.