Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 31 mars 2008, 14:57
Statliga Teracom kommer att säga upp 60 av sina 600 anställda. Detta för att öka vinsten och kunna möta en allt tuffare konkurrens.
Christer Fritzson, vd på Teracom som krymper med ett 60-tal anställda.
Medieoperatören Teracom tar sig in på allt fler marknader. Från att tidigare stått för utsändningarna av radio och tv har det statliga bolaget börjat satsa på bland annat bredband och digitala skyltar.
En verksamhet med hög konkurrens, som enligt vd Crister Fritzon kräver en ny organisation.
– Vi har varit starka på tekniksidan, men behöver marknadsanpassa verksamheten och bli mer kundnära.
Den nya organisationen innebär att personalen på 600 personer ska bantas ner till runt 540.
– Uppsägningar är naturligtvis alltid olyckligt, men det handlar om att säkra bolagets konkurrenskraft på sikt och då är detta en nödvändig konsekvens, menar Crister Fritzson.
I samband med förändringarna kommer däremot Teracoms lokalkontor i Malmö, Mölndal, Karlstad och Luleå att avvecklas och verksamheten koncentreras till Stockholm och Sundsvall
Den nya organisationen ska träda i kraft den första juli.
Tobias Rydergren