Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 19 oktober 2017, 14:11
Johan Backman på Circle K.
Statoil är ett minne blott och det går bättre än någonsin för Circle K. För andra året i rad vinner Johan Backman sin kategori.
I september 2015 bestämde de kanadensiska ägarna Couche-Tard att Statoil skulle byta namn till Circle K. Själva bytet ägde sedan rum i maj 2016 och redan i slutet på sommaren hade de nått de flesta varumärkesmål som de på förhand trodde skulle ta ett år att förverkliga, enligt marknadschefen Johan Backman.
Circle K har valt att bygga sitt varumärke och position på marknaden genom att lyfta en kombination av drivmedel, snabbmat och kaffe.
– Att bygga ett varumärke, som dessutom är nytt på marknaden, är ett långsiktigt arbete där det gäller att ladda det med för kunden relevanta erbjudanden och budskap. Vi har en plan och vision som vi följer internt för att nå just det, vilket gör det extra kul att få det här resultatet i mätningen, säger Johan Backman, som betonar vikten av att fortsätta jobba kontinuerligt och långsiktigt och inte nöja sig med ett lyckat varumärkesbyte.
Circle K:s byråer
Reklambyrå: Norska SMFB.
Mediebyrå: Starcom.
Pr-byrå: Cohn & Wolfe.
Produktionsbyrå: F&B Factory.
Övriga nominerade i kategorin
Jeremy Knights, Ingo
Peter Tiberg, OKQ8
Marie Bark, Preem
Erica Samuelsson, Shell
Erica Samuelsson, St1