Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag31.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Cisco tar upp kampen med Apple om tv-marknaden

Publicerad: 16 Mars 2012, 09:56

IT-jätten Cisco köper det brittiska tv-mjukvarubolaget NDS Group för 5 miljarder dollar. Tanken är att ta upp kampen med Apple TV.


Ämnen i artikeln:

CiscoApple

NDS utvecklar mjukvara för 90 kabel- och satellit-tv-bolag över världen, vilken gör att man kan skicka innehåll till alltifrån set-top-boxar och digital video recording, DVR-enheter till mobilen, enligt CNN Money.

NDS mjukvara finns installerad hos 125 miljoner hushåll och bolaget driftar även användargränssnitten för 40 kabel- och satellit-leverantörer, vilket bland annat inkluderar DirecTC och brittiska Sky.

Cisco meddelar att NDS teknik ska integreras med bolagets Videoscape-system, vilket för första gången visade upp i samband med Consumer Electronics Show i Las Vegas.

Enkelt förklarat är Videoscape Ciscos molnbaserade lösning för att kunna leverera innehåll till vilken mottagare som helst oavsett om det gäller en tv-, en iPad eller en smartphone.

– Vi befinner oss i början av en helt ny våg för digitala nöjesupplevelser som gör att videoinnehåll blir enklare att hitta, lättare att navigera kring och enklare att interagera med, säger Marthin De Beer, Ciscos videochef till CNN Money.

Enligt CNN Money är övergång till internetbaserad tv-mottagning kritisk för tjänsteleverantörerna, vilket står för en tredjedel av Ciscos intäkter och det är en marknad som drar till sig de riktiga stora namnen.  Apple, Google och nu senast även Intel, vilka håller på att utveckla sin egen internetbaserade tv-tjänst, enligt en rapport från Wall Street.

Ciscos vd John Chambers kallar företagets köp av NDS för ett av de "mest strategiska förvärv som man någonsin har genomfört".

Enligt CNN Money hoppas Cisco bli ryggraden i internetbaserade tv-tjänster, vilket är ungefär samma inställning som Apple har kring Apple TV. Den stora skillnaden är datt Apples set-top-box för 99 dollar fungerar mer som ett komplement till redan befintliga kabel- och satellittjänster, vilket gör att användaren tvingas switcha mellan kabel och innehållet från Apple. Och enligt CNN Money är detta en starkt bidragande orsak till att Apple ännu så länge inte har varit så framgångsrikt med Apple TV.

Men vissa analytiker bedömer att Apple blir en nyckelspelare på marknaden så fort man är färdig med utvecklingen av en tv som klarar av att hantera allt.

Ciscos köp av NDS är det fjärde största förvärvet i bolagets historia, enligt CNN Money.

Private-equity-fonden Permira är NDS Groups huvudägare, medan Rupert Murdochs News Corp äger 49 procent, enligt CNN Money.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

CiscoApple

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.