Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

City och iCity startar annonspaket

Publicerad: 13 mars 2008, 13:18

De två gratistidningarna Stockholm City och iCity startar annonspaketet 200 procent Stockholm. Men det kommer att få svårt att locka annonsörer, enligt Johanna Alanko, mediestrateg på Ad-On.


Johanna Alanko på Ad-on tror att det nya annonspakatet får det tufft.

Tanken är att en annonsör ska gå med imageannonser i gratismagasinet iCity och utbudsannonser i Stockholm City. Den annonsör som väljer paketet får en rabatt på 50 procent jämfört med listpriset hos de båda tidningarna.
– Det ska vara ett väldigt flexibelt paket, där du till exempel kan köpa en helsida av oss och en kvartssida i Stockholm City, säger Sebastian Greenwood vd på iCity.

Mats Jarl på Stockholm City tror på samarbetet.
– Vi hoppas ganska mycket på det. I ett första skede har kanske iCity mest att vinna, eftersom de inte är lika kända som vi idag. Men på längre sikt kan även vi dra nytta av det eftersom vi får in en ny typ av annonsörer.

Johanna Alanko, strateg på mediebyrån Ad-on, är skeptisk.
– De skriver i presentationen att de ska bli det självklara medievalet i Stockholm. Det tror jag kommer att bli tufft. Det är stenhård konkurrens på Stockholmsmarknaden idag.

Kombinationen dagstidning och magasin är inte heller helt självklar för en annonsör.
– Det är svårt att kombinera utbud och profilannonsering. När det är så olika periodicitet på tidningarna. Då är utomhus ett bättre komplement.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.