Media
Claes de Faire blir publisher för Veckans Affärer
Publicerad: 11 september 2013, 13:01
Claes de Faire. Foto: Andreas Elgstrand.
(UPPDATERAD) Claes de Faire, chefredaktör för Resumé, blir även publisher för Veckans Affärer.
Båda tidningarna tillhör Bonnier Business Media Sweden.
– Veckans Affärer ska bli en ekonomiskt försvarbar affär, säger han.
MH
Magnus Helander
Claes de Faire kommer att kombinera jobbet som chefredaktör för Resumé med sin nya tjänst som publisher för Veckans Affärer där Ulf Skarin även fortsättningsvis är ansvarig utgivare.
Du kommer tillbaka till VA där du var en kortare sejour som chefredaktör. Vad lärde du dig då och vad tar du med dig av de erfarenheterna?
– Det jag lärde mig förra gången är tyvärr väldigt förknippat med Pontus Schultz bortgång. Då, för tretton månader sedan, blev min uppgift att se till att tidningen kunde drivas vidare. Det lärde jag mig enormt mycket på. VA är ett starkt varumärke och med en fantastisk historia. VA har genomgått en stark förändring under Ulf Skarins tid som chefredaktör och jag ser med stark tillförsikt på dess framtid, säger Claes de Faire.
Vad blir din uppgift som publisher för Veckans Affärer, rent konkret?
– Uppgiften är tydlig: att tillsammans med tidningsledningen se till att VA blir en ekonomiskt försvarbar affär.
Hur kommer det gå att kombinera med din roll på Resumé?
– Det gick utmärkt förra gången och det kommer gå utmärkt nu också.
Veckans Affärer blöder mångmiljonbelopp, som Resumé tidigare berättat. Tidningen står inför en omorganisation.
– Jag vill poängtera att det här än så länge är ett förslag, det ska till fackliga förhandlingar först, säger Mikael Nestius, vd för Bonnier Business Media Sweden, om Claes de Faires publisher-roll på VA.
Varför har du valt att ta in Claes de Faire på VA?
– Claes har visat när det gäller Resumé att han är duktig på att få verksamheten att tjäna bra med pengar, göra bra produkter och han har en bra relation med kunderna. VA har papperstidningen, en ganska liten webb och en stor konceptdel, och min förhoppning är att Claes ska få ihop och stärka de delarna på ett bra sätt. Vi ska få en stabil affär.
Hur bekymrad är du över Veckans Affärers situation?
– Läget är väldigt bekymmersamt, vi förlorar mycket pengar. Nylanseringen verkar ha tagits emot väl, men tidningen är för dyr att producera. Vi måste hitta ett billigare sätt att producera tidningen på. Veckans Affärer har en ganska stabil skara av prenumeranter och är ganska bra på att sälja prenumerationer via telemarketing. Men intäkterna räcker inte för att täcka kostnaderna.
Nästa vecka ska omorganisationen för Veckans Affärer presenteras. Mikael Nestius vill därför ännu inte gå in på vilka åtgärder som ska vidtas.
Bonnier Business Media Sweden är det nya namnet på Bonnier Business Press svenska del. Där ingår bland annat Resumé, Veckans Affärer, Dagens Medicin och Svenska Nyhetsbrev.