Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Claes Elfsberg hyllas efter sista Aktuellt: "Tack för alla år"

Publicerad: 1 December 2015, 07:06

Claes Elfsberg har jobbat på SVT i 45 år. Nu går han i pension, nästan.

Claes Elfsberg hyllas efter 45 år i SVT, Dagens Nyheter lanserar twitterkampanj för flyktingar och tobaksbolagen köper reklam i utvecklingsländer. Det är något av innehållet i Morgonsvepet.


Pensioneras motvilligt – hyllas av tittarna
Claes Elfsberg
, 67, har arbetat på SVT i 45 år. Mest känd är som nyhetsankare i Rapport och senast i Aktuellt. I går tog han farväl av tittarna, åtminstonne som fast anställd. Han har tidigare uttryckt sorg över att han inte får jobba längre. Nu kommer han fortsätta synas i rutan, fast betydligt mindre.
– Det har varit 45 år för min del och det har varit väldigt roliga år. Jag skulle vilja uppmana er alla att fortsätta följa public services nyhetsförmedling, så ses vi kanske sen i något annat sammanhang. Tack så mycket för mig och de här åren, avslutade Claes Elfsberg sin sista sändning.
Efteråt mottog han hyllningar på sociala medier.

— Ulf Bjereld (@UlfBjereld) 30 november 2015Snyggt ajö av Claes Elfsberg i #svtaktuellt i kväll. Han ledde Rapport första gången 1975. Mäktigt. Tack för dessa år.
— Frida Boisen (@fridaboisen) 30 november 2015Så fint! Tack för alla år av nyheter Claes Elfsberg. @svtnyheter @svt #rapport pic.twitter.com/rYancXILEF

– Det känns lite vemodigt att lämna något som man faktiskt tycker är väldigt kul bakom sig. Jag kommer att minnas att det här trots allt är ett väldigt viktigt arbete, säger Elfsberg till TT.

Köpknappar på sociala medier – ett misslyckande
Idén kom för ett par år sedan. Kunder skulle kunna se en annons på till exempel Facebook och Twitter, bli intresserad av produkten för att i nästa ögonblick klicka på köpknappen. Men succén har uteblivit. Det visar en undersökning av sajten Recode som Breakit har skrivit om.
Recodes undersökning kommer till slutsatsen att kunder inte har tagit systemet med köpknappar till sina hjärtan och Breakit reser frågan om det överhuvudtaget går att få kunder att nätshoppa i en miljö de inte är vana vid.

Dagens Nyheter vill uppmärksamm vilka det är som flyr till Sverige
I en ny kampanj som består av twitterkontot @RefugeeSweden vill DN ge "ansikten och namn på människor som flytt till Sverige".
– Detta är ett kortformat, bara 140 tecken, men tillsammans med ett foto hoppas vi att läsaren får en stark personlig bild av individerna bakom all rapportering. De är mer än siffror och volymer, säger chefredaktör Peter Wolodarski till den egna tidningen.

— Flykting i Sverige (@RefugeeSweden) 27 november 2015Abellatif, 27, Aleppo, bilmekaniker. ”Jag vill ha ett litet hus, få vila med min fru och bli bättre på mitt jobb” pic.twitter.com/6v3pf1TeXu

Tobaksbolagen storsatsar på reklam i utvecklingsländer
I takt med att rökningen går ned i Västvärlden satsar tobaksbolagen allt mer på att göra reklam i fattiga länder. Det visar en rapport från Världshälsoorganisationen, WHO, som Sveriges Radio rapporterar om.
- Man vill öka sin försäljningsandel och då går man på de som bor i låginkomstländerna, man gör det enklare för barn att börja röka genom att sälja cigaretter styckvis. Det förekommer nästan inte i höginkomstländerna medan det är väldigt vanligt i låginkomstländerna och det är ju ett sätt att fånga sårbara individer som till exempel barn, säger Annika Rosengren, professor i medicin vid Sahlgrenska akademien i Göteborg till Ekot.

Mika Wallgren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.