Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag03.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

”Clintans Super Bowl-reklam är politisk propaganda”

Publicerad: 7 Februari 2012, 15:59

Årets final i Super Bowl hade 111 miljoner tittare, vilket är rekord. Nu anklagas Clint Eastwoods reklamfilm för Chrysler ­– It´s halftime in America – för att röra sig om ren och skär politisk propaganda.


Ämnen i artikeln:

Super Bowl

"It's halftime. Both teams are in their locker room discussing what they can do to win this game in the second half. It's halftime in America, too. People are out of work and they're hurting. And they're all wondering what they're going to do to make a comeback. And we're all scared, because this isn't a game."

Så inleder Clint Eastwood Super Bowl-reklamen för Chrysler.

En av kritikerna är den förre presidentens politiske rådgivare, Karl Rove.

Enligt honom rör det sig om ren politisk propaganda:

"I was, frankly, offended by it.", sade han i under en intervju med den amerikanska tv-kanalen Fox.

Karl Rove säger sig dock vara en stor Clint Eastwood-fan och han tycker också att reklaminslaget var ytterst välgjort.

Men trots detta menar han att Chrysler-reklamen är ett tydligt exempel på vad som sker då man har en korrupt politik.

Enligt Karl Rove använder USA:s president och hans politiska undersåtar "skattebetalarnas pengar för att köpa företagsreklamreklam och får en dunk i ryggen av företagsledningen eftersom den får en hop med pengar som den aldrig kommer att betala tillbaka".

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Super Bowl

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.