Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Com Hem gör storförlust

Publicerad: 15 Juli 2014, 06:35

Judith och Judith gör en storförlust.

Com Hem redovisar storförlust, Adidas i rekordavtal med Manchester United och tråkig tv kan ge övervikt. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Fotbolls-VM 2014Manchester UnitedCom HemWikipedia

Com Hem-förlust
Börsnykomlingarna Com hem redovisar en förlust, efter finansiella poster, på 923 miljoner kronor för andra kvartalet i år. Det kan jämföras med en förlust på 357 miljoner kronor för samma period i fjol. En ljusglimt är att antalet digital-tv-abonnemang ökade under kvartalet.
"Vi har med framgång vänt utvecklingen inom digital-tv och visar nu tillväxt i antal digital-tv-abonnenter och passerat milstolpen 100.000 Tivo-kunder", skriver vd Anders Nilsson.  

Adidas rekordsponsring av Man U
Manchester United byter tröjsponsor från Nike till Adidas. Det nya avtalet sträcker sig över tio år med start nästa säsong, och är värt 8,7 miljarder kronor för klubben. En historiskt hög summa när det kommer till match- och träningsställ, enligt Sportbladet. Adidas sponsrar sedan tidigare rivalklubben Chelsea, men det tioåriga avtalet uppges "bara" vara värt 3,5 miljarder kronor.  

"Vi är glada att samarbeta med Manchester United, en av de mest framgångsrika och mest älskade fotbollsklubbarna i världen", säger Adidas-chefen Herbert Hainer i ett uttalande.

Avtalet beräknas vara värt dubbelt så mycket som det nuvarande kontraktet med Nike.

Trist tv kan bidra till fetma
Enligt forskning från Uppsala Universitet kan tråkiga tv-program öka småätander under tittandet, och därmed också risken för fetma. Om programmen däremot väcker känslor minskar suget.  

– Flera studier har kopplat ihop tv-tittande med småätande och ökad risk för fetma, men vi är först med att visa att själva innehållet i programmet kan påverka hur mycket vi äter, säger professor Helgi Schiöth på institutionen för neurovetenskap vid Uppsala universitet till Upsala Nya Tidning.  

Svensk kung på Wikipedia
Sverker Johansson, chef för utbildnings- och forskarkansliet på Högskolan i Dalarna, har skrivit runt 2,7 miljarder artiklar på Wikipedia, eller cirka 10 000 om dagen. Det motsvarar 8,5 procent av hela innehållet i det globala uppslagsverket. Men att skriva dem själv är givetvis en omöjlighet. Sverker Johansson har utvecklat en bot som samlar ihop och paketerar information som sedan publiceras.

– Målet med mitt arbete är att skapa absolut demokrati online, säger han i en intervju med Wall Street Journal.  

672 miljoner VM-tweets
Att Fotbolls-VM väcker engagemang är ingen överraskning, men hu har det gjorts en sammanställning över hur det såg ut i sociala medier. Den visar bland annat att tre miljarder Facebook-aktiviteter och 672 miljoner tweets kan härledas till det 32 dagar långa mästerskapet. Den match som väckte enskilt störst engagemang var Tysklands 7-1-kross av Brasilien. 35,6 miljoner tweets noterades kring matchen, vilket gör den till den mest omskrivna sporthändelsen någonsin på Twitter.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.