Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

tisdag18.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Com Hem vill förlänga förhandlingstiden med Discovery

Publicerad: 31 augusti 2017, 11:24

Avtalet mellan ComHem/Boxer och Discovery går ut vid midnatt 31/12.

Foto: Bilden är ett montage (Andreas Elgstrand)

Avtalsbråket mellan Discovery Networks Sweden och Com Hem/Boxer fortsätter. Senaste budet är att ComHem vill förlänga det utgående avtalet till måndag kväll.


Ämnen i artikeln:

BoxerDiscovery Networks SwedenComhem

I tisdags stod det klart att förhandlingarna mellan Discovery Networks och Com Hem/Boxer hade stannat hade stannat av och båda sidor upplever att motparten gör sig omöjlig i samtalen.

Com Hems presschef Fredrik Hallstan vill inte gå in på detaljer om vad kärnan i bråket handlar om men beskriver det som "en kombination av kostnaden och vad som ska ingå i det".

De två parterna sitter just nu i ett möte som inleddes klockan tolv. Det senaste budet är att Com Hem vill förlänga avtalstiden, som löper ut vid midnatt 31/12, till på måndag. En förlängning skulle innebära att Com Hem/Boxer-kunder kan se VM-kvalmatchen mellan Sverige och Belarus. De två parterna ska enligt uppgift stå långt ifrån varandra.

– Det skulle göra att tittarna kan se matchen på söndag. Vi har ställt frågan till Discovery som menar att de fundera på saken och återkomma. Än så länge har de inte gjort det, säger Fredrik Hallstan.

Discovery i sin tur menar att Com Hem egentligen inte är intresserade av att ändra sin position i förhandlingarna.

– I måndags skickade vi ett nytt erbjudande till Com Hem/Boxer. Och nu, bara timmar innan avtalet löper ut, är allt de kommer tillbaka till oss med i princip bara en önskan om ännu en ny förlängning av förhandlingsperioden. Och de kräver bestämt att betala oss mycket mindre än de gör idag, säger Henriette Zeuchner, vd för Discovery Networks Sweden i ett pressmeddelande.

Hur kommer det sig att ni väntat så länge med att förlänga förhandlingstiden om ni i juli misstänkte att det skulle uppstå oenigheter i förhandlingarna?

Egentligen gick förhandlingstiden ut den sista december men vad Discovery glömmer är att vi redan då bad om en förlängning till sista augusti. Då hade vi förhoppningen att Discovery skulle sköta det här på ett sätt som man kan förvänta sig av en global mediajätte. Tiden gick och vi fick inget svar från dem förän i början på juli och under tiden hade de en liknande konflikt med Telia. Anledningen är att vi vill att våra kunder ska kunna se matchen och slippa en svart ruta. Det här är femte gången Discovery använder den här typen av förhandlingsstrategier och det är ett tydligt mönster som börjar framträda, säger Com Hems Fredrik Hallstan.

När Discovery i våras befann sig i en liknande situation med Telia menade Johnnie Åkerström, partner och broadcastrådgivare på Bizkit Havas, att det fanns en anledning till att det var just med Discovery som förhandlingar hade en benägenhet att stanna av.

– Jag tror det har att göra med Discoverys köp av SBS och att man behöver få ihop alla pengar man kan. Discovery kommer från en distribution- snarare än en reklamaffär och svenska distributörer har ganska bra marginaler i ett internationellt perspektiv. Vi befinner oss i en övergång där linjärtittandet faller samtidigt som tv-husen vill flytta över tittarna till betaltjänster, i det här fallet D-Play. Om de lyckas med det kommer de ha en långt mycket tryggare affär än tidigare, man ska titta på väldigt mycket reklam för att komma upp i värdet av 99 kronor i månaden.

Com Hem/Boxer är tv-distributörer till 1,8 miljoner hushåll eller 4,5 miljoner tittare.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.