Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Content Central expanderar

Publicerad: 17 augusti 2015, 08:54

Joachim Ljungquist, vd Content Central.

Foto: Edel Puntonet, EdelPhoto

Nyhetsbyrån Content Central – som förmedlar redaktionellt material mellan frilansare och medier – utökar verksamheten med flera delar. De anställer dessutom på utvecklingssidan.


Content Central lanserades i betaversion under hösten 2014 och har idag 1300 frilansjournalister och 150 medieföretag anslutna. Nyhetsbyrån beskriver sig själva som den naturliga mötesplatsen mellan redaktioner och dess externa leverantörer.

Denna månad öppnas tjänsten även för frilansfotografer och försäljning av serier och strippar påbörjas. Även prissättningen på artiklar förändras och berättar Joachim Ljungquist, vd på Content Central.

– Den viktigaste förändringen är att det blir lättare att stoppa in material och skapa erbjudanden riktade till målgrupper. Vi har hittills haft ett enda pris på en artikel, men framöver ska frilansarna kunna erbjuda artiklar till gratistidningar till lägre pris och även målgruppsanpassa priser. Vi håller också på att utveckla ett beställarsystem för att få in allt med ett knapptryck i beställarens publiceringssystem. Det tar tid att klippa och klistra så nu kapas den biten för medieföretagen, säger Joachim Ljungquist.

En stor del av de som använder Content Central är dagstidningar, vilket är förvånande, enligt vd:n.

– Vi trodde från början att det skulle locka gratistidningar och magasin då det är de parter som inte köper material från TT. Men det har visat sig vara positivt intresse från dagspressen som har TT som leverantör. Krisen som branschen har idag gör att man ser över möjligheter och kostnader. TT-avtal är kostsamt och dagstidningar satsar idag på att fokusera mer lokalt.

Content Central tar i augusti in två utvecklare som ska hjälpa företaget att gå från betaversion till skarp version till årsskiftet.

– Vi är fem heltidare idag plus utvecklingskonsulterna. Vi tror på en svensk marknad att det räcker med 7-8 personer. Däremot har vi en målsättning att nästa år ta oss in på andra marknader. Norden och engelskspråkig marknad är intressant. Tyskland är också hett.

Idag drivs Content Central på riskkapital från Dohi Venture och Almi Investr. Och målen har uppfyllts, enligt Joachim Ljungquist.

– Vi är ett utvecklingsbolag och går självklart inte plus och har inga planer på att göra det under ett tag framöver. Men det ser bra ut och vi har uppfyllt de mål som ställts upp.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt (föräldraledig)

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.