Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Coronapandemi och Black Week – nya rekordsiffror för svensk näthandel

Publicerad: 29 december 2020, 15:29

Foto: Unsplash

85 procent av svenskarna handlade på nätet under november.


Ämnen i artikeln:

PostNord

När Folkhälsomyndigheten har uppmanat till social distansering för att minska smittspridningen av coronaviruset har svenskarna i stället vänt sig till e-handeln för sina inköp. Det bekräftas av statistik från Postnord, som i princip har registrerat nya rekordnivåer för varje månad under året. 

Det är därmed ingen överraskning att november blev ännu en rekordmånad för den svenska näthandeln. Enligt Postnords e-handelsbarometer har 85 procent av svenskarna handlat på nätet i november, vilket är en nivå som inte registrerats någon gång tidigare. Totalt växte e-handeln med 25 procent jämfört med samma månad ifjol. Utöver coronapandemin tros shoppinghögtiden Black Friday, som numera dragits ut till en vecka full av rabatter och erbjudanden från butikerna, vara en faktor bakom ökningen. 

– Vi har länge trott att e-handeln kommer att nå nivåer där de allra flesta har e-handlat något den senaste månaden men vi trodde inte att det skulle ske så snabbt. November är dock inte en vanlig månad på grund av Black Friday. Även förra året såg vi i november en högre e-handelsandel jämfört med resten av året. Att 85 procent av svenskarna har e-handlat är dock en nivå vi inte har registrerat förut och det hade sannolikt tagit två till tre normala år för att komma dit e-handeln är nu, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på Postnord, i pressmeddelandet.

Läs mer: Guiden till den perfekta e-handeln – så maxar du produkternas fördelar 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

PostNord

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.