Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

”Corporate bull-shit perioden över”

Publicerad: 12 november 2013, 09:19

Ola Ahlvarsson.

Foto: Resumé.

Medieentreprenören Ola Ahlvarsson rivstartade på SIME nu på morgonen med sin dragning: – Man har gått från att bara snacka till att verkligen göra saker. Det finns visserligen fortfarande företag som bara snackar, men jag menar att vi nu ser början till slutet för corporate-bullshit.


Ämnen i artikeln:

Ola AhlvarssonSime

SIME öppnade med dunder och brak i en futurisk kaskad av ljudexplosioner.

Resumés analytiker Ola Ahlvarsson talade om hur allting förändras och att allt inte är som det verkar. Plötsligt visade det sig att Ola Ahlvarsson bara framträtt i form av ett hologram och sedan tog en trollkarlsduo över som gjorde det omöjliga möjligt med hjälp av surfplattor och beskrev vad som har gjort att mänskligheten har gått stenåldern till att sätta människor på månen.

Det är framförallt lekfullhet, mod och uthållighet som gäller.

Ola Ahlvarsson inledde sedan sin klassiska presentation med att gå igenom vad som egentligen håller på att ske i samhället och näringslivet.

Han menar att vi befinner oss i hyper-innovationens era där idéer med hjälp av internet och teknik kan skapa en explosionsartad utveckling.

Ola Ahlvarsson menade också att den stora utvecklingen kommer ske inom teknik som människan bär med sig.
– Vissa skrattar åt sådan teknik, men det är ingen åt kontaktlinser och det är ju också exempel på sådan teknik, säger Ola Ahlvarsson.

Han menar också att företag som inte är beredda på snabba förändringar får det kämpigt framöver :
– Vi talar inte längre om en evolution, utan en mutation. Industrier och tekniker håller på att muteras till olika former, säger Ola Ahlvarsson.

Han nämner alltifrån hur Nike har utvecklats till ett löpsystem och inte bara en sko till hur Omni ger möjlighet att ta emot nyheter på ett helt nytt sätt.

Ette exempel är Barcelona som med hjälp av den digitala utvecklingen fått 70 miljoner fans.
Han menar också att tiden för att bara snacka är över.
– Stora företag snackar fortfarande corporate bull-shit, men corporate bull-shit tiden är snart över, säger Ola Ahlvarsson.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Ola AhlvarssonSime

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.