Media
Cosmopolitan läggs ned i Sverige
Publicerad: 29 november 2012, 13:40
Hearst Magazines International och LRF Media, som tog över licensen för svenska Cosmopolitan 2009 har bestämt sig för att avsluta utgivningen av svenska Cosmopolitan.
LF
Linus Fremin
Cosmopolitan, som ges ut av LRF Media på licens från amerikanska Hearst, har haft tuffa år bakom sig med minskad upplaga och förlust som resultat.
Efter Chics nedläggning av pappersmagasinet tidigare i höst sa medieanalytikern Olle Lidbom till Resumé:
– Cosmopolitan verkar ha det tufft, upplagan backade 13 procent förra året – stjärnorna står inte riktigt i zenit för Cosmopolitan.
Nu får han rätt då Hearst Magazines International och LRF Media har bestämt sig för att avsluta utgivningen av svenska Cosmopolitan.
– Vi är nöjda med Cosmopolitan som produkt, den har en tydlig position på tidningsmarknaden och vi har alltid haft ett väldigt bra stöd från såväl läsare som annonsörer. Men eftersom det är ett tufft segment och tidningen inte gett den lönsamhet som vi kräver har vi tillsammans med Hearst Magazines enats om att vi inte ska fortsätta vara deras svenska licenspartner, säger Ruben Jacobsson, vd för LRF Media, i en kommentar.
Sista numret av svenska Cosmopolitan utkommer den 13:e december.