Media
CP+B slutar tävla – inför ”The Quitty Awards”
Publicerad: 19 oktober 2018, 06:35
CP+B gör som Publicis och slutar tävla, Bonniers prenumerationshaveri och Facebook startar "war room". Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
CP+B slutar tävla helt – inför ”The Quitty Awards”
Publicis Groupe’s beslut att dra sig ur tävlingssammanhang har gett eko i reklamvärlden. Nu meddelar en annan av världens ledande reklamkoncerner – CP+B – att de slutar tävla helt. Grundaren Alex Bogusky, som kom tillbaka till CP+B i augusti samtidigt som Linus Karlsson lämnade, meddelade beslutet i en tweet under gårdagen. CP+B inför nu fejkpriset ”The Quitty Awards” som ett statement, och man lanserade även en hemsida för ändamålet där byråer kan signa upp sig. Detta är det första stora beslutet som Alex Bogusky har gjort sedan han kom tillbaka, skriver Adweek.
— CP+B (@cpbgroup) 18 oktober 2018And the first 2018 Grand Quitty goes to...CP+B! The Quitty Awards celebrate truly big ideas — if that big idea is quitting awards. https://t.co/gPYrAbcQL3 pic.twitter.com/QdyBsBLzeu
DDB-vd:n tvingas bort från Time’s Up – efter anställning
DDB:s globala vd Wendy Clark avgår från Time’s Up som verkar mot sexuella trakasserier i reklambranschen. Detta efter att det kommit fram att DDB nyligen anställt Droga5:s tidigare kreativa chef Ted Royer, som sparkades från sitt jobb i februari. DDB:s CCO Lisa Topol kommer ta Wendy Clark’s plats i kommittén.
Facebooks startar ”war room”
Facebook har startat ett ”war room” för att försöka stoppa manipulering i politiska val. Fokus ligger nu på mellanårsvalet i USA den 6:e november. I detta war room på 80 kvadratmeter finns alla möjliga representerade, bland annat Instagram, WhatsApp, ingenjörer, researchfolk och jurister. Man har redan upptäckt ett första försök till påverkan – på presidentvalet i Brasilien.
Utmanar Alibaba med e-handelsapp
Den enorma kinesiska nyhetsplattformen Jinri Toutiao har lanserat en e-handelsapp i ett försök att utmana Alibaba och JD.com, skriver The Drum. Appen hoppas nu kunna utnyttja den stora trafiken och deras 200 miljoner användare. Kina har världens största e-handelsmarknad.
Bonnier Magazine & Brands prenumerationshaveri
Olle Lidbom berättar i senaste Mediepodden att han har upptäckt ett prenumerationshaveri hos Bonnier Magazines & Brands. Detta ska ha skett efter att de bytte ut sitt prenumerationssystem. ”Det ryktas om att tidskrifter har förlorat 10-20 procent av sina prenumeranter de senaste månaderna på grund av bytet. Det är såklart ett hårt slag mot tidskrifterna som redan är enormt pressade”, säger Olle Lidbom.