Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

"Cyniskt, Schultz!"

Publicerad: 12 februari 2009, 14:47

Veckans Affärers chefredaktör Pontus Schultz må gilla lågkonjunkturens effekter. Men hans annonsörer är inte lika förtjusta. – Jag tycker nog att det är lite cyniskt att resonera på det sättet, säger Åke Lundberg, marknadschef på Volkswagen.


Åke Lundberg skrattar inte åt konjunkturen.

Igår avslöjade Veckans Affärers chefredaktör Pontus Schultz för Resume.se att han gillar lågkonjunkturen.

Man kan rentav dra nytta av den, underströk han: lågkonjunkturen öppnar möjligheter och ritar om kartan.

Schultz åsikt är en inte helt okontroversiell bland tidningens annonsörer, särskilt de som befinner sig i lågkonjunkturens frontlinje.

Åke Lundberg är marknadschef på Volkswagen i Sverige som köpt en annons i senaste numret.
– Jag tycker nog att det är lite cyniskt att resonera på det sättet som Pontus Schultz gör. En lågkonjunktur är givetvis full av utmaningar, och visst kan man ta marknadsandelar, men en lågkonjunktur är absolut inte bra. Vi vill att maskineriet ska gå runt som vanligt, säger han.

Telekombolagen stöper ständigt om sina erbjudanden och är inte lika känsliga för konjunkturella svängningar som bilbranschen som också befinner sig i en strukturell kris.

Annica Elmehagen är informationsdirektör för VA-annnonsören Telenor Sverige. Hennes inställning till lågkonjunkturen ligger närmare Pontus Schultz än Åke Lundbergs.
– I lågkonjunkturer blir folk mer och mer mobila, folk slänger ut den fasta telefonen och blir mer effektiva. Man tar också bort många fasta kostnader. Lågkonjunkturen gör nog inte att folk ringer mindre, inte vad vi kan se i alla fall, utan man blir nog bara mer effektiv, säger hon.

Skulle man kunna säga att ni rentav gynnas av lågkonjunkturen?
– Ja, det skulle man nog om man ser på kombinationen att priserna pressas, folk ringer lika mycket som innan, men att man ringer ännu mer med mobilen, och att också annonskostnaderna blir lägre. Intresset för våra tjänster synes bli ännu större i lågkonjunkturer.

Tero Marjamäki

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.