Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Dagen då Bamse blev världskändis

Publicerad: 20 januari 2017, 12:23

Foto: Egmont

Det kommande Bamsenumret (!) har väckt stor internationell uppmärksamhet. Avsnittet behandlar källkritik och har lyfts upp av både Financial Times och Buzzfeed.


Ämnen i artikeln:

BamseEgmont Tidskrifter

Att Bamse är en superkändis i Sverige är inget nytt. Det senaste numret, som kommer till butik 7 februari, har uppmärksammats av både Financial Times och BuzzFeed i artiklar som kommer ut under dagen. Anledningen är temat kring källkritik.

Efter att ett rykte om ett monster i Mörka Skogen sprids bland Bamse och hans vänner är det journalisten Nina Kanin som börjar ifrågasätta källan till ryktet. Vart kommer det ifrån, och finns det egentligen ett monster i Mörka skogen?

Idén föddes ur en konferens där Bamseredaktionen deltog. Ämnet för konferensen var fakta, lögner och konspirationsteorier. Redaktionen kom fram till att man ville göra ett avsnitt som behandlade just källkritik och ryktesspridning. Extern hjälp i form av skolelever, viralgranskaren Jack Werner och internetforskaren Elza Dunkels hämtades in vilket resulterade i idéer till två nya serier om källkritik. Som komplement till serierna tog redaktionen också fram en internetskola där läsarna kan lära sig om internet, källkritik och praktiska tips om hur man kan tänka kring de frågorna.

– Med tanke på hur vår mediekonsumtion ser ut idag, så tycker jag att detta ämne är extremt viktigt. Information kan komma från så många olika källor. Vem som helst kan skriva vad som helst och nå ut till en jättepublik. Man måste vara källkritisk, och man behöver lära sig detta redan i tidig ålder, säger Bamsetidningens chefredaktör Charlotta Borelius.

Internetforskaren Elza Dunkels bidrar även med råd till både barn och föräldrar i tidningen.

– För barn är det viktigt att prata med vuxna om internet. Att berätta vad som är kul och vad som känns otäckt, så att de vuxna kan vara ett stöd för barnen. Jag hoppas att alla barn har någon vuxen de kan prata med. Någon som förstår att internet är viktigt och nyttigt och som diskuterar med dem om både bra och dåliga saker.

Det är inte första gången som tidningen har ett innehåll med en allvarligare botten. Sedan tidigare har man även behandlat mobbing,

Jonas Lidheimer, PR- och informationsansvarig, berättar för Resumé att man inte hade räknat med uppståndelsen.

– Någon form av uppmärksammande hade vi väl räknat med men nu har det skrivits närmre 100 artiklar om den. Dessutom har det varit enormt mycket positiv uppmärksamhet i sociala medier. Det hade vi inte alls räknat med. Vår utgångspunkt har först och främst varit att skapa en bra Bamse-historia, och där budskapet om källkritik följer med på köpet. Man märker att källkritik är ett ämne som intresserar många, även internationellt. De internationella tidningarna har haft uppfattningen om Sverige och Skandinavien som länder där man ligger i framkant med att diskutera seriösa ämnen tillsammans med barn. Förutom medier så har vår kundservice blivit nedringd av lärare som vill beställa materialet till sina elever. Det finns ett stort behov av material som behandlar just källkritik och är riktad till en yngre målgrupp. Även om barnen mest är intresserade av själva historien kan man kanske så ett frö som de bär med sig

Det är inte första gången som tidningen har ett innehåll med en allvarligare botten. Sedan tidigare har man även behandlat mobbing, homosexualitet och i höst kommer även ett avsnitt som tar upp skilsmässor.

– Det ligger i Bamses DNA. Skaparen Rune Andreasson drog sig aldrig för att prata om svåra ämnen och aktuella samhällsfrågor utan ville förklara för barn. Uppmärksamheten vi har fått visar att Bamse har en stark ställning både bland barn och vuxna, och det tycker förstås vi som jobbar med Bamse är jätteroligt att se, avslutar Jonas Lidheimer

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

BamseEgmont Tidskrifter

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.